CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 30 April 2013

ABDULLAH BIN ABDUL KADIR (MUNSYI ABDULLAH)



Usianya baru menjangkau 11 tahun tetapi dalam usia semuda itu, kepintaran dan banyak ilmunya menyebabkan beliau sudah menjadi guru dan mengajar pelajaran agama kepada askar Islam Melaka yang lebih tua daripada usianya.

Membesar sebagai manusia yang berpengetahuan dan cintakan ilmu, Abdullah Abdul Kadir atau lebih dikenali sebagai ‘Abdullah Munsyi’, kemudian menjadi antara penduduk Melaka yang sangat dihormati dan dikagumi penjajah ketika itu iaitu Inggeris.

Kehadiran Abdullah membuktikan kepada Inggeris bahawa dalam masyarakat Melaka yang dijajah mereka, ada golongan intelek tempatan yang hebat. Daripada Abdullah jugalah kemudian penjajah Inggeris itu berguru mempelajari Bahasa Melayu.

Beliau dilahirkan pada 1796 di Kampung Masjid yang juga disebut orang sebagai Kampung Pali ketika itu. Anak bongsu daripada empat beradik tetapi ketiga-tiga abangnya meninggal dunia ketika kecil iaitu berusia antara setahun hingga tiga tahun.

Keturunannya bermula daripada seorang pemuda Arab Yaman, Syeikh Abdul Kadir yang mengembara dari Tanah Arab sehingga ke Nagor, India Selatan dan berkahwin dengan gadis tempatan serta menetap di tanah asing itu.

Dari situ, lahir datuk Abdullah, Muhammad Ibrahim yang meneruskan tradisi bapanya mengembara sehingga tiba di Melaka dan menetap di negeri itu. Berkahwin dengan gadis dikenali Peri Achi, mereka memperoleh bapa Abdullah, Abdul Kadir.

Abdul Kadir membesar bersama pendidikan yang cukup dalam bidang al-Quran, bahasa Tamil dan Arab serta ilmu kira-kira. Dia kemudian menjadi peniaga di Hulu Melaka di samping mengajar ilmu agama sehingga dipilih menjadi khatib di Kampung Lobok Kepong.

Tahap pengetahuan tinggi hasil tumpuan didikan dalam keluarganya menyebabkan Abdul Kadir dilantik menjadi penulis surat sultan dan mengajar seorang asing, Tuan Marsden berbahasa Melayu. Seterusnya dia menjadi Syahbandar, utusan Inggeris ke negeri Melayu serta juru bahasa dan juru tulis.

Abdul Kadir kemudian mendirikan rumah tangga dua kali dan kali kedua bersama gadis keturunan Hindu dari Kedah, Salamah pada 1794. Hasil perkahwinan itu, Abdul Kadir dikurniakan empat cahaya mata termasuk Abdullah tetapi tiga lagi anaknya meninggal dunia ketika masih bayi dan pada zaman kanak-kanak.
Walaupun hidup Abdullah ketika kecil sering sakit terutama selepas usianya menjangkau empat bulan, keadaan itu menyebabkan ibunya tidak dapat menyusui bayi itu lalu Abdullah disusui orang lain.
Sewaktu bapanya berniaga di luar negeri, Abdullah dan ibunya tinggal bersama neneknya, Peri Achi. Peri Achi sangat memanjakan Abdullah sehingga menimbulkan kekhuatiran di hati Abdul Kadir.
Bimbang si bapa, Abdullah akan lalai dalam pelajaran tetapi ketika mengingatkan yang keluarga mereka sangat serius dalam menuntut ilmu, gusar di hati sedikit tenang. Tambahan pula ibunya, Peri Achi seorang guru besar di Kampung Pali yang mengajar lebih 200 kanak-kanak menulis dan mengaji al-Quran.
Ibarat ‘kuah tumpah ke nasi’, semangat cintakan ilmu disemai ke dalam jiwa Abdullah sejak kecil. Ketika kanak-kanak lain diberikan pelbagai permainan, Abdullah menerima permainan berupa kalam dan papan tulis.

Adat kanak-kanak, penekanan terlampau terhadap pembelajaran terutama oleh bapanya menyebabkan Abdullah memprotes lantaran dia tidak dapat bermain dan bergembira bersama rakan seusia.
Abdul Kadir sangat tegas dengan anaknya walaupun itulah anak tunggal. Dia tidak memuji Abdullah walaupun kerap berbangga dengan pencapaiannya kerana beranggapan pujian akan merosakkan si anak.
Hasil didikan itu menyebabkan Abdullah menjadi pintar dan kreatif berbanding kanak-kanak lain. Abdullah cepat matang malah memiliki sikap berdikari sehingga pada usia kanak-kanaknya, dia sudah menjual layang-layang, melukis, menulis surat dan menyalin al-Quran untuk memperoleh wang.
Gelaran ‘Munsyi’ yang bermaksud ‘guru’ sudah diterima ketika dia berusia 11 tahun kerana pada usia semuda itu, kepintarannya dan banyak ilmunya menyebabkan dia sudah menjadi guru dan mengajar pelajaran agama kepada askar Islam Melaka.

Abdullah adalah seorang yang gigih belajar. Dia tidak mengira siapa atau mana asal usul gurunya asalkan dia mendapat pengetahuan baru. Paling digemarinya adalah bidang bahasa dan tanpa jemu dia meluaskan pengetahuan mengenai kata dari aspek simpulan, ikatan, rangkai kata, kuasa, tujuan dan ilmu bahasa. Selain bahasa Melayu, turut dipelajarinya bahasa Tamil, Arab dan Inggeris.

Sewaktu Stamford Raffles datang ke Melaka, Abdullah dilantik sebagai juru tulis dan penterjemahnya. Daripada hubungan majikan dan pekerja, akhirnya mereka menjadi sahabat karib.
Nyata sikap rajin dan dedikasi dalam tugas yang terserlah menerusi peribadi Abdullah tidak saja membuatkan Raffles menyenanginya tetapi turut membenihkan rasa hormat dan kagum di kalangan Inggeris terhadap anak watan itu. Bagaimanapun, persahabatan itu terputus apabila Raffles berangkat ke Betawi.
Dalam usianya 27 tahun, Abdullah mengajar bahasa Melayu kepada paderi Inggeris, Milne dan beliau mempelajari pula bahasa Inggeris daripada lelaki asing itu. Mengetahui seorang lagi pendatang Barat, Doktor Marrison mengetahui bahasa Cina, Abdullah turut meminta bahasa itu diajarkan kepadanya. Daripada Doktor Marrison jugalah dia meneliti ayat-ayat daripada kitab Injil Matius seterusnya menterjemahkannya dalam bahasa Melayu.

Apabila Kumpulan India Timur mendirikan kolej Anglo-Chinese untuk mengajar anak Cina, Nasrani dan Melayu membaca serta menulis bahasa Inggeris, Abdullah turut serta menuntut ilmu di pusat pendidikan itu. Malah, dia turut merangsang anak Melayu lain bersama menuntut ilmu.
Meningkat dewasa, Abdullah mendirikan rumah tangga sewaktu berusia 34 tahun dan beberapa tahun kemudian, beliau memperoleh cahaya mata pertama iaitu seorang bayi perempuan.
Selepas Milne meninggal dunia, jawatan lelaki itu sebagai pengetua kolej Anglo-Chinese digantikan dengan Thomsen. Abdullah berkesempatan menjadi pengetua di kolej itu seketika apabila Thomsen menghantar isterinya pulang ke England.

Apabila Singapura dibuka, Abdullah memulakan kehidupan barunya di sana dengan kembali menjadi juru tulis dan juru bahasa Raffles dan meninggalkan anak dan isterinya di Melaka. Setiap enam bulan, beliau akan kembali bertemu keluarganya.

Di Singapura, beliau bertanggungjawab menulis undang-undang Singapura atas arahan Raffles. Beliau juga diberi tugas untuk mengumpul bahan sastera Melayu lama seperti kitab, hikayat dan Syair untuk Raffles membawa pulang bahan itu ke England. Dia juga menjadi guru bahasa Melayu kepada saudagar Inggeris di Singapura.

Ketika di negeri itu juga, Abdullah diserang sejenis penyakit dan terpaksa dibedah oleh doktor Inggeris.
Pengalaman terjadinya kebakaran di Singapura dicatatkan Abdullah dalam karyanya ‘Syair Singapura Terbakar’.

Beberapa bulan kemudian, Abdullah kembali ke Melaka dan mengajar bahasa Melayu kepada guru di kolej Anglo-Chinese, Hughes dan Paderi Evans dan seorang Inggeris, Newbold.
Dalam pada itu, Newbold turut mengarahkan Abdullah mengkaji dan menulis adat Cina dan masyarakat Jakun dalam bahasa Inggeris. Tugas itu membawa Abdullah mengembara ke Gunung Pancur bagi melihat dan mengkaji budaya hidup masyarakat Jakun di situ.

Pada 1835, Abdullah menterjemah ‘Hikayat Panca Tanderan’ yang asalnya berbahasa Hindu dengan judul ‘Hikayat Kalilah dan Daminah’. Karja terjemahannya yang lain adalah ‘Perhimpunan Saudagar-saudagar’.
Beliau kemudian mengarang kitan ‘Dewa ul-Kulun’ (Ubat Hati) sebagai pengubat hatinya akibat kematian anaknya, Siti Lela.

Sewaktu bekerja dengan seorang bangsawan Inggeris, North, Abdullah yang ketika itu berusia 42 tahun mengembara ke Pahang, Terengganu dan Kelantan dan kisah sepanjang perjalanannya dicatatkan dalam ‘Kisah Pelayaran Abdullah’.

Ketika diserang demam kepialu, beliau kembali ke pangkuan keluarganya di Melaka tetapi apabila sembuh, isterinya pula meninggal dunia pada 1840. Pilu dengan peristiwa itu, Abdullah menjual rumahnya di Melaka dan terus menetap di Singapura.
Pada tahun itu juga, Abdullah menulis cerita kapal asap bernama ‘Sisostis’. Abdullah menyelesaikan ‘Hikayat Abdullah’ pada 3 Mei 1843. Buku itu bagaimanapun hanya diterbitkan kira-kira 40 tahun selepas kematiannya.

Abdullah meninggal dunia pada 1854 iaitu ketika dalam perjalanan ke Makkah ketika usianya 58 tahun. Kisah perjalanannya ke Makkah dicatatkan dalam ‘Kisah Pelayaran Abdullah ke Judah’ tetapi tidak dapat disiapkan. Bagaimanapun, kitab itu tetap diterbitkan Balai Pustaka, Jakarta pada 1920.

INTELEKTUAL, PEMIKIR MELAYU ABAD KE-18

MENITI masa menuju kemodenan, Abdullah Abdul Kadir atau digelar Abdullah Munsyi dinobatkan masyarakat terutama pengkaji sejarah sebagai ‘Bapa Kesusasteraan Melayu Moden’ lantaran pemikiran dan karyanya ketika itu dianggap ‘menentang arus’.
Tidak seperti kebanyakan karya Melayu lama ketika itu yang lebih kepada dongeng, alam ghaib dan mistik; hasil penulisan Abdullah sebaliknya berdasarkan pengamatan, pengalaman dan ilmu pengetahuan.
Pengkaji Budaya Melayu, Prof Madya Dr Hanapi Dollah, berkata hujah Abdullah dalam pelbagai bidang seperti masyarakat, agama, politik, ekonomi dan moral menerusi karyanya didapati mendahului zaman.
Contohnya gagasan ‘Melayu Boleh’ atau ‘Malaysia Boleh’ bukanlah sesuatu baru tetapi sudah lama diutarakan Abdullah yang yakin orang Melayu boleh maju sekiranya mampu melakukan perubahan dan meninggalkan pola kehidupan lama dan usang.
Seperti kepentingan modal insan yang dilaksanakan kerajaan baru-baru ini, Abdullah Munsyi sudah menekankan mengenai pentingnya perkara itu seawal abad ke-18 lagi,” katanya yang juga pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (FSSK-UKM).
Selain sebagai pejuang bahasa lantaran minatnya dalam mengkaji struktur pelbagai bahasa, Abdullah juga seorang pemikir dan intelektual bangsa yang wujud pada zaman silam yang mana hujah kritis dan gagasannya banyak memberi panduan mengenai pelbagai aspek kehidupan.
Mengikut Dr Hanapi, antara gagasan Abdullah pada abad ke-18 yang didapati masih kekal sehingga kini:

Pemodenan
Gagasan kemodenan Abdullah bertitik tolak daripada pengalamannya yang melihat kemajuan yang dicapai Inggeris ketika itu. Bagaimanapun, kemodenan itu disesuaikan dengan acuannya sendiri yang masih mengekalkan kepentingan Islam dalam menguruskan kehidupan.

Ilmu pengetahuan
Pembentukan bangsa berilmu dan kepentingan menuntut ilmu menjadi gagasan yang ditimbulkan secara terus-menerus sama ada menerusi kisahnya atau tulisannya. Pada pandangan beliau, ilmu adalah asas kehidupan dan penjana peradaban.
Dalam Hikayat Abdullah, ditekankan usaha dan cara mendapatkan ilmu dan kepentingannya; Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan pula menekankan betapa perlunya anak raja menuntut ilmu. Abdullah turut menunjukkan teladan menerusi usahanya dalam aspek ini.

Adat dan kepercayaan
Abdullah begitu kuat menentang adat dan kepercayaan usang terutama kepercayaan karut marut dan bertentangan dengan Islam yang masih kuat dipegang masyarakat pada zamannya.
Antara adat usang yang dibidas Abdullah adalah beliau merasakan tidak munasabah apabila seseorang melalui kampung diraja, mereka dilarang berpayung, memakai kasut dan berpakaian kuning, golongan diraja tidak dibolehkan berniaga selain perbuatan larangan yang kononnya akan mendatangkan kecelakaan jika dilakukan walaupun tidak berasas.
Beliau turut menolak kepercayaan terhadap pawang gajah yang kononnya memiliki kuasa mistik untuk menangkap haiwan itu. Sebaliknya beliau mendapati pawang itu mengepung gajah tanpa memberi makanan atau minum dan apabila haiwan itu lemah, barulah pawang itu menangkapnya.
Abdullah berpendapat punca kejumudan adat dan kepercayaan karut marut itu adalah kurangnya beriman seseorang itu terhadap Allah dan Rasul.

Ekonomi
Catatannya mengenai ekonomi jelas menerusi sejarah kehidupan diri dan keluarganya di Melaka yang sememangnya terkenal sebagai pusat perdagangan antarabangsa ketika itu.
Beliau menyatakan kesilapan yang diamalkan sistem ekonomi tradisional pada negeri biasa dan negeri kolonial dalam pelayaran ke Kelantan. Di Pahang misalnya, beliau melihat banyak tanah yang tidak diusahakan serta penduduk yang menganggur dan berlakunya pembaziran faktor pengeluaran sumber dan buruh.

Keadilan
Abdullah mempertikai konsep perbezaan taraf di dalam amalan sistem masyarakat Melayu ketika itu yang membolehkan kalangan kelas bangsawan berbuat apa saja kepada kelas bawahan, rakyat ibarat hamba kepada golongan bangsawan.
Beliau menuntut kesamarataan dalam gagasannya seperti diamalkan masyarakat Inggeris malah gagasan itu tidak saja diluahkan menerusi tulisan tetapi secara lisan kepada raja Melayu.

Feminisme
Lama sebelum golongan wanita memperjuangkan hak feminisme, Abdullah terlebih dulu membicarakan hal ini lewat penulisannya yang antara lain membidas sikap lelaki malas sehingga menyebabkan tanggungjawab lelaki dan suami seperti diajar Islam dilakukan wanita.
Dalam masa sama, beliau memaparkan persoalan feminisme lebih menarik dengan menyatakan wanita Melayu mendapat kebebasan tidak terhad untuk bergerak.

FAKTA: Karya Abdullah Munsyi
Syair Singapura Terbakar (1830)
Kisah Pelayaran Abdullah (1838)
Hikayat Abdullah (1849)
Dewa-ul-kulub (1883)
Kisah Pelayaran Abdullah ke Judah (1920)

BUSTAN AL-SALATIN



JELANI HARUN
BUSTAN AL-SALATIN
Mutiara Kesufian Untuk Raja-Raja
Daripada Nuruddin al-Raniri



Kedudukan Bustan al-Salatin sebagai sumber ketatanegaraan raja-raja Melayu telah menjadi bahan kajian ramai sarjana. Teks tersebut lahir dalam wawasan pengarang memberi panduan dan nasihat tentang adab pemerintahan kepada raja-raja Aceh berteraskan kerangka keislaman. Pada tahap yang lebih sakral, teks nukilan Nuruddin al-Raniri ini turut memancarkan cahaya mutiara kesufian kepada raja-raja, suatu dimensi pemikiran yang selaras dengan kebangunan Aceh sebagai Darussalam pada abad ke-17 yang lalu. Pengarang Bustan al-Salatin dengan itu berkecenderungan untuk memberi panduan dan nasihat kepada para pemerintah tentang aspek-aspek kerohanian dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, bukan melalui doktrin, falsafah atau susun-atur ajaran Sufi, sebaliknya tercerna dalam nada amalan kerohanian yang praktikal sifatnya. Kupasan terhadap persoalan-persoalan di atas akan menjadi inti pati
tulisan ini sehingga akhirnya akan menjurus ke arah kemanfaatan segala cahaya mutiara kesufian tersebut kepada para pemerintah kerajaan Melayu keseluruhannya.

Nuruddin al-Raniri merupakan seorang ulama, pengarang, ahli Sufi dan ahli sejarah yang berasal dari Rander, Gujarat, India. Beliau tiba di Aceh sekitar tahun 1637 dan seterusnya berkhidmat di bawah naungan Sultan Iskandar Thani (1636-1641). Keilmuan Nuruddin al-Raniri dapat dikesan melalui sejumlah kira-kira 30 buah kitab yang telah dihasilkannya meliputi bidang fekah, sejarah dan perbincangan tentang persoalan tasawuf, sama ada ditulis dalam bahasa Arab ataupun bahasa Melayu. Antara kitab yang utama ialah Sirat al-Mustaqim (1634-1644), Durrat al-Fara'id bi Sharh al- `Aqa'id (1635), Hidayat al-Habib fi al-Targhib wa al-Tarhib (1635), Bustan al-Salatin (1638), Asrar al-Insan fi Ma'rifat al-Ruh wa al-Rahman (1640-1644), Tibyan fi Ma'rifat al-Adyan (1642-1644), Jawahir al-`Ulum ft Kasyf al-Ma'lum (1642-1644), Hujjat al-Shiddiq li Daf'i al-Zindiq (1638-1641) dan Al-Fath al-Mubin `ala al-Mulhidin (1657). Kajian-kajian yang telah dilakukan oleh para sarjana mendapati Nuruddin al-Raniri adalah pengamal tarekat Rifa'iyya dan Qadiriyya.' Sementara itu, kajian oleh A.H. 1 Rujuk Syed Muhammad Naguib (1966) dan Azyumardi Azra (1992).26 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005 Johns (1955: 70-77) pula merumuskan, sebelum kedatangan Nuruddin al-Raniri ke Aceh, beliau telah kuat terpengaruh dengan perjuangan Syeikh Ahmad Sirhindi (1563-1624) di India. Di India ketika itu, telah berlaku polemik yang hebat terhadap fahamanWandat al-Wujud yang ditentang keras oleh Syeikh Ahmad Sirhindi yang berpegang kepada Wandat al-Shuhud. Polemik tersebut berterusan hingga zaman pemerintahan Shah Jahan (1627-1658), yakni, dalam tempoh masa yang hampir sama dengan tarikh kedatangan Nuruddin al-Raniri ke Aceh. Besar kemungkinan polemik kesufian dan keintelektualan yang berlaku di India telah memberi pengaruh kepada tindakan keras Nuruddin al-Raniri menentang ajaran Wujudiyyah pegangan Hamzah Fansuri dan Syamsuddin al-Sumaterani semasa beliau berada di Aceh.2

Dalam tulisan ini, penulis tidak berhasrat untuk membicarakan polemik pemikiran yang telah berlaku antara Nuruddin al-Raniri dengan pegangan Wujudiyyah Hamzah Fansuri dan Syamsuddin al-Sumaterani. Walau bagaimanapun, perlu disebut bahawa Nuruddin al-Raniri merupakan ulama yang pertama kali menekankan peri pentingnya masyarakat Aceh/Melayu bersikap dan berfikiran kritis terhadap amalan kerohanian, suatu bentuk pemikiran yang baru dalam masyarakat Melayu masa itu. Malahan, kritikan Nuruddin al-Raniri terhadap Wujudiyyah sudah pun disuarakan dalam karyanya yang pertama, Sirat al-Mustakim, yakni, sebuah kitab khusus yang membicarakan persoalan ilmu fikah.3 Nuruddin al-Raniri dipercayai telah pulang ke India pada tahun 1644 sewaktu perbahasan tentang Wujudiyyah semakin memuncak di Aceh ketika itu .'Menurut Syed Muhammad Naguib al-Attas (1986: 12), Nuruddin al-Raniri meninggal
dunia di India pada 22 Zulhijjah 1068 / 21 September 1658.

Tajuk lengkap Bustan al-Salatin sebagaimana tercatat dalam manuskrip Raffles Malay 8 (halaman 4) ialah: 5 "Wa sammaituhu Bustan al-Salatin fi Dhikr al-Awwalin wa al-Akhirin. Dan dinamai fakir kitab ini Bustan al-salatin, ertinya, kebun segala raja-raja, dan menyatakan permulaan segala kejadian dan kesudahannya." Penulisan teks tersebut adalah atas titah perintah Sultan Iskandar Thani dan merupakan hasil kompilasi Nuruddin al-Raniri daripada beberapa sumber rujukan kitab-kitab Arab dan beberapa buah teks Melayu seperti Taj al-Salatin, Hikayat Aceh, Hikayat Iskandar Zulkarnain dan Sejarah Melayu.6 Isi kandungan teks, khususnya berdasarkan manuskrip Raffles Malay 8, terdiri daripada tujuh bab dan terbahagi kepada enam puluh fasal seperti berikut:
·      
Keterangan lanjut tentang asal-usul Nuruddin al-Raniri, sejarah kedatangannya ke Tanah Melayu dan peranannya di Aceh,serta senarai lebih kurang tiga puluh buah kitab tulisannya dalam bahasa Melayu dan Arab dapat dirujuk dalam Syed Muhammad Naguib al-Attas (1986: 25-28).Dalam Sirat al-Mustaqim, terdapat kritikan Nuruddin al-Raniri terhadap pengikut Wujudiyyah yang dikatakannya sebagai mulhid dan melarang masyarakat mengamalkannya (rujuk Sirat al-Mustaqim di bahagian sisi Sabil al-Muhtadin, halaman 212).
·         
Maklumat tentang perkara ini diperolehi melalui kajian seorang sarjana Jepun bernama Ito (1978: 489-491) yang telah menemui sebuah catatan diari seorang pegawai Belanda yang berada di Aceh ketika itu bernama Peter Sourij. Di dalam diarinya, Peter Sourij mencatatkan akan kehadiran seorang ulama baru yang berasal dari Minangkabau bernama Saifulrijal,yang telah berjaya mengumpulkan pengikut-pengikut Wujudiyyah dan seterusnya melancarkan serangan balas terhadap hujah-hujah Nuruddin al-Raniri dalam beberapa siri perdebatan di istana. Nuruddin al-Raniri akhirnya terpaksa meninggalkan Aceh untuk pulang ke tanahaimya.
·        
 Manuskrip Raffles Malay 8 kini tersimpan di Royal Asiatic Society, London.(Raffles Malay 8: halaman 3): "Dan kemudian dari itu pada tujuh haribulan Syawal, maka dititahkanyang maha mulia fakir dengan titah yang tiada dapat tiada menjunjung dia sultan mu'azzam yang hafan lagi murah, yang pertama besar martabat izzatnya, iaitu Sultan Iskandar Thani Alauddin Mughayat Syah Johan berdaulat zillullah fil alam..."

BUSTAN AL-SALATIN Mutiara Kesufian / 27

Bab I Pada menyatakan kejadian bumi tujuh petala dan tujuh petala
langit (30 fasal)
Bab II Pada menyatakan segala anbia dan raja-raja (13 fasal)
Bab III Pada menyatakan raja-raja yang adil, kadi, wazir, utusan dan katib
(6 fasal)
Bab IV : Pada menyatakan raja-raja yang pertapa dan segala anbia yang
salih (2 fasal)
Bab V : Pada menyatakan kelakuan raja yang zalim dan wazir yang aniaya
(2 fasal).
Bab VI • Pada menyatakan orang yang sakhi (pemurah) dan orang yang
berani (2 fasal)
Bab VII : Pada menyatakan akal dan ilmu, firasat, penyakit dan ilmu tabib,
sifat perempuan dan cerita-cerita ajaib (5 fasal).
Sebagai sebuah karya adab ketatanegaraan, isi kandungan Bustan al-Salatin
dipenuhi dengan pelbagai panduan dan nasihat tentang tatacara pentadbiran negara,
menyamai karya-karya seperti Taj al-Salatin oleh Bukhari Jauhari atau pun Nasihat al-
Muluk oleh Imam al-Ghazzali. Walau bagaimanapun, dalam memberi panduan dan
nasihat pemerintahan kepada raja-raja, Nuruddin al-Raniri tidak hanya mementingkan
aspek-aspek kehidupan keduniaan, tetapi turut menekankan aspek kehidupan
kerohanian para pemerintah. Seorang raja tidak hanya dinasihati supaya adil, bijaksana,
pemurah, gagah dan perkasa, tetapi juga harus memiliki kekuatan jiwa kerohanian.
Dalam konteks ini, Bustan al-Salatin kaya dengan pelbagai panduan dan nasihat
bernada kesufian yang tinggi nilainya, yang dapat diringkaskan dalam tiga tema
perbincangan seperti berikut:
(i). daripada Bertakhta kepada Bertapa
Daripada tujuh bab yang membina Bustan al-Salatin, Bab IV agak tersendiri sifatnya,
kerana khusus membicarakan hal yang berkaitan dengan cerita-cerita raja yang bertapa,
yakni, melakukan riadah dalam amalan kerohanian. Bab ini terdiri daripada dua
bahagian (fasal) meliputi kisah raja-raja yang bertapa dan peri kehidupan anbia dan
aulia pada masa silam. Judul khusus bagi Bab IV tersebut adalah seperti berikut (MS
UM 41, halaman 577)' :
Bab yang keempat pada [menyatakan] kelakuan segala raja-raja yang bertapa dan
menyatakan kelakuan segala aulia Allah yang salih. Dalamnya dua fasal.
Fasal yang pertama pada menyatakan kelakuan segala raja-raja yang bertapa yang
meninggalkan dunia pada zaman yang terdahulu kala kerana mengikut keredaan
Allah Taala.
Fasal yang kedua pada menyatakan kelakuan segala aulia Allah yang dahulu kala.
7 Perbincangan tentang Bab IV Bustan al-Salatin dalam tulisan ini adalah merujuk kepada salinan manuskrip UM 41 yang
kini tersimpan di Perpustakaan Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
28 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005
Daripada judul di atas, memperlihatkan penekanan Nuruddin al-Raniri agar rajaraja
mengamalkan hidup bertapa, dalam erti kata membersihkan diri daripada cara
hidup keduniaan yang penuh kemewahan dan kekuasaan demi menurut jalan keredaan
Ilahi. Seorang yang bertapa akan berusaha membersihkan jiwa dengan amalan-amalan
kerohanian yang tertentu, berzikir dan bermujahadah nafsu, justeru akan mendekatkan
diri ke arah kehidupan yang zahid. Perbuatan ini adalah amalan yang sebati dengan cara
hidup para aulia dan orang salih yang banyak diceritakan dalam kitab-kitab agama.
Pandangan Nuruddin al-Raniri disokong dengan petikan kata-kata orang salih seperti
berikut:
Kata Syeikh Zi al-Nun al-Misri radiallahu anhu, bahawa segala yang bertapa dalam
dunia itu raja pada hari kiamat (Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 578)
Kata Syeikh Abi Madain radiallahu anhu, yang raja itu dua bahagi, suatu raja yang
mengimpunkan segala hati segala hamba Allah dan yang sebenar-benar raja itu iaitu
segala raja yang bertapa dalam dunia. (Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 578)
Nasihat Nuruddin al-Raniri kepada raja-raja agar mengamalkan hidup bertapa
kemudian diperhalusinya dengan 'memetik beberapa buah cerita yang berkaitan dengan
kisah raja-raja yang bertapa pada masa silam. Dalam cerita-cerita tersebut, banyak
dipaparkan bagaimana kisah raja yang mendapat hidayat kerohanian melalui peristiwaperistiwa
yang mereka alami. Raja-raja tersebut akhirnya turun dari takhta dan
mengembara menjalani kehidupan selaku seorang fakir yang mencari kebenaran.
Berikut diperturunkan sebuah daripada cerita yang dimaksudkan:
Kata sahibul hikayat, sekali persetua, ada seorang raja pada zaman yang dahulukala
menitahkan berbuat sebuah mahligai amat indah perbuatannya dan perhiasannya.
Apabila sudahlah mahligai itu, maka raja pun menitahkan memanggil segala isi
negeri berjamu mereka itu. Maka segala isi negeri itu pun datanglah ke mahligai itu
makan minum bersuka-suka.
Syahadan raja pun menitahkan yang menunggu pintu, "Barangsiapa keluar daripada
pintu mahligai ini, hendaklah kamu tanyai akan dia, adakah kamu melihat suatu aib
pada mahligai ini atau tiada?" Maka segala mereka itu pun masing-masing keluar.
Maka orang yang menunggu pintu itu pun menanyai tiap-tiap keluar seorang
daripada mereka itu. Maka sahut mereka itu, "Suatu pun tiada aib pada mahligai ini."
Maka kesudahan mereka itu keluar beberapa orang memakai kain kasar. Maka
ditanyai orang yang menunggu pintu itu kepada mereka, "Adakah lihat suatu aib
pada mahligai ini?" Maka sahut mereka itu, "Bahkan, ada dua aib pada mahligai
ini." Maka demi orang menunggu pintu menengar kata mereka itu demikian, maka
orang itu pun menahan mereka itu lalu dipersembahkan kepada raja, "Ya tuanku
Syah Alam, adalah diperhamba beroleh beberapa orang yang mengatakan pada
mahligai ini dua aib."

BUSTAN AL-SALATIN Mutiara Kesufian / 29

Demi raja menengar sembah yang demikian itu, maka sabda raja, "Aku menghendakkan suatu aib jua, sekarang kudengar dua aib pula." Lagi raja menitahkan memanggil mereka itu. Maka datang mereka itu. Maka sabda raja akan
orang itu, "Apo dua aib yang kamu melihat pada mahligai ini?" Maka sembah
mereka itu, "Ya tuanku Syah Alam, pertama-tama aib mahligai ini akan binasa jua
adanya, kedua mati jua segala isinya."Maka sabda raja, "Adakah kamu mengetahui mahligai yang tiada binasa dan yang tiada mati isinya?" Maka sembah mereka itu, "Ya tuanku Syah Alam, ada mahligai yang tiada binasa dan tiada mati isinya iaitu Syurga..." Demi didengar raja itu sembah mereka itu, lalu ia masuk insaf pada hatinya serta taubat, lalu keluarlah ia daripada mahligai serta meninggalkan kerajaannya. Maka berjalanlah ia kepada jalan Allah.
(Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 602-604).

Secara tersurat, petikan cerita di atas seolah-olah mendorong raja-raja agar turun
takhta dan meninggalkan tanggungjawab pemerintahan demi mencari kemuliaan hidup kerohanian. Walau bagaimanapun, membaca Bustan al-Salatin secara lebih tuntas akan membawa kepada beberapa kemungkinan makna yang lain. Seandainya diteliti keseluruhan isi kandungan teks tersebut, amat ketara sekali sanjungan Nuruddin al-Raniri terhadap institusi raja-raja yang wujud di Aceh ketika itu. Malahan sebahagian besar daripada isi kandungan Bustan al-Salatin adalah membicarakan peraturan,panduan dan nasihat tentang adab pemerintahan kepada raja-raja. Secara tersirat, kehadiran Bab IV yang bernada kesufian lebih berbentuk "perbandingan" kepada raja-raja tentang kuasa dan takhta pemerintahan yang sebenarnya tidak sebesar mana berbanding dengan kepentingan bagi manusia mengamalkan ajaran agama dengan sebenar-benarnya. Kuasa dan kedudukan sebagai raja tidaklah begitu utama seandainya dibandingkan dengan tuntutan bagi manusia mencari kebenaran dan keredaan Allah SWT. Nuruddin al-Raniri lebih bermatlamat menasihati raja-raja supaya menjadi pemerintah yang salih agar mendapat kerahmatan Allah semasa hidup di dunia dan di alam akhirat kelak. Penekanan terhadap hal ini terdapat dalam petikan cerita berikut:

Sekali persetua, pada suatu hari Iskandar Zulkarnain tiada semayam pada percintaannya, dan tiada ia keluar dari istana. Tatkala itu Jalinus Hakim pun masuk
mengadap, maka dilihatnya Sultan Iskandar Zulkarnain dalam percintaannya, dan
sembahnya, "Ya tuanku Syah Alam, apa yang dipercintakan, maka tiada Syah Alam keluar dari istana?" Maka sabda Sultan Iskandar Zulkarnain, "Bahawa percintaanku ini kerana kerajaan dunia ini tiada berapa lamanya dan tiada kekal lagi akan hilang jua dia, tiada dapat tiada memberi susah segala manusia jua adanya. Maka daripada pekerjaan yang sia-sia inilah yang kupercintakan."Maka sembah Jalinus Hakim, "Sebenarnyalah seperti bicara Syah Alam itu, bahawasanya dunia ini tiada berapa kerajaannya lagi tiada kekal, menyusah besar,lagi tiada kesudahan kerajaannya. Maka adalah kerajaan akhirat itu mengikut 30 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005 kerajaan dunia jua. Jikalau dikerjakan kerajaan dunia itu dengan sebenarnya, nescaya diperolehilah kerajaan akhirat yang kekal lagi tiada terkira-kira kemuliaannya." Demi didengar Zulkarnain sembah Jalinus Hakim demikian itu, maka ia pun sukacita. Nasihat: Sayugianya bagi segala hamba Allah yang mengerjakan segala pekerjaan
dalam dunia kerana akhirat.
(Bustanus Salatin, MS UM41, halaman 617-618)

Salah seorang raja yang masyhur dalam cerita-cerita kerohanian Islam ialah Ibrahim ibn Adham, iaitu seorang legenda Sufi yang dikaitkan sebagai pemerintah kerajaan di Balkh (m.d. 778 M) yang turun takhta dan mengembara secara fakir. Kisah Ibrahim ibn Adham tersebar luas dalam kesusasteraan Islam melalui sebuah cerita berjudul Hikayat Sultan Ibrahim ibn Adham. 8 Di samping hikayat yang panjang tersebut, kisah perjalanan kerohanian Ibrahim ibn Adham turut muncul dalam pelbagai versi anekdot yang lebih pendek. Salah sebuah anekdot yang terkenal tentangnya telah dipetik oleh Nuruddin al-Raniri seperti berikut:
Sekali persetua, pada suatu hari, ada hamba serta Ibrahim ibn Adham berjalan, maka sampai kami kepada kubur. Maka Ibrahim ibn Adham pun berhenti di sisi kubur itu. Maka katanya, "Rahmat Allah taala atas isi kubur ini," lalu menangis. Maka kata hamba akan dia, "Ya tuan hamba, kubur siapa ini?" Maka sahut Ibrahim ibn Adham akan hamba, "Inilah kubur raja yang empunya negeri ini. Adalah ia sangat mengaramkan dirinya dalam laut dunia ini umpama ombak mengalun ia atas segala rakyatnya, dan cenderung kepada dunia. Maka datang kepadanya nugerah Allah taala serta diluputkan-Nya ia daripada laut yang maha dalam kepada anak yang sejahtera.Maka pada suatu hari ada ia bersekalian dengan permain serta dengan segala hulubalangnya, maka ia pun tidurlah, lalu ia bermimpi datang kepada seorang laki-laki pada sisi kepalanya. Maka diucapkannya suatu sahifah tersurat dalamnya dengan air emas demikian bunyinya: Jangan kaupilih yang fana daripada yang baqa, dan jangan engkau maghrur dengan kerajaanmu dan kebesaranmu dan kemuliaanmu, bahawasanya yang ada dalam kerajaanmu itu terlalu baik jikalau tiada akan berpindah dan lenyap dan binasa, dan terlalu baik sentosamu dan sukacitamu jika tiada ia seperti bermain-main jua adanya. Maka segeralah engkau mengerjakan segala yang dititahkan Allah taala...Maka tatkala sudah dibacakan sahifah itu, terlalu terkejutlah ia daripada tidurnya dan sangatlah percintaannya serta katanya, tanbih dan pengajar daripada Allah taala' . Maka ditinggalkannyalah kerajaan lalu ia berjalan pada segala bukit berbuat ibadat akan Allah taala. 8 Rujuk kajian terhadap Hikayat Sultan Ibrahim ibn Adham oleh Jones (1983).

BUSTAN AL-SALATIN Mutiara Kesufian / 31

[Nasihat]: Sayugianya bagi segala ghafil [ghaflah/lupa] yang tidur lalai, hendaklah
ia jaga daripada tidurnya dan daripada lalainya itu.(Bustan al-Salatin, MS UM41, halaman 593-594)Cerita-cerita yang berkaitan dengan alam kerohanian seringkali dipenuhi dengan unsur-unsur yang luar biasa dan bernada perlambangan. Pemahaman terhadap cerita tersebut memerlukan daya taakulan yang lebih mendalam daripada para pembaca, memikir bukan hanya dengan deria akal, sebaliknya melalui mutiara hati nurani yang suci. Dapat diandaikan, melalui cerita-cerita kerohanian ini, Nuruddin al-Raniri berhasrat untuk mendorong raja-raja berfikir/bertafakur secara mendalam tentang kebesaran Allah SWT, meninggalkan sejenak takhta kebesaran kerajaan, sebaliknya turun memencilkan diri, bertapa dan mengamalkan riadah kerohanian. Sebagai contoh dapat dilihat dalam cerita Ibrahim ibn Adham yang bertemu dengan seorang syeikh yang boleh menghadirkan hidangan makanan secara memohon doa. Petikan ceritanya adalah seperti berikut (Bustan al-Salatin, MS UM 41: halaman 581-582):

Maka ia (syeikh) pun sembahyang dua rakaat dengan segeranya serta kata ia akan
hamba, "Berdiri sembahyanglah tuan hamba seperti sembahyang hamba ini." Maka
hamba pun sembahyanglah. Maka tatkala hamba memberi salam, maka hamba lihat
pada pihak kanan hamba terhantar makanan dan air yang sejuk. Maka kata syeikh
itu akan hamba, "Hai anak Adham, makanlah oleh tuan hamba daripada anugerah
Allah dan mengucap syukurlah tuan hamba akan Dia pada anugerah-Nya ini." Maka hamba pun makanlah makanan itu sekenyang-kenyang hamba lagi ada jua makanan itu seperti halnya tiada berkurang. Dan hamba minum air itu serta hamba mengucap syukur akan Allah taala. Maka kata syeikh akan hamba, "Hai Ibrahim, bicarakanlah oleh tuan hamba dengan bicara yang sempurna dan jangan tuan hamba bersegera pada barang pekerjaan tuan hamba kerana bersegera itu daripada perbuatan syaitan jua. Ketahui oleh tuan hamba bahawa Allah taala apabila dikehendaeki-Nya akan hamba-Nya dengan kebajikan maka dipilih-Nya akan dia berbuat ibadat akan Dia, dijadikan-Nya dalam hati hamba-Nya itu suatu pelita daripada cahaya kesucian..." (ii). Daripada Taman Ghairah kepada Taman Jannah
Antara keseluruhan bab dan fasal yang terdapat dalam Bustan al-Salatin, Fasal ke-12 dan Fasal ke-13 daripada Bab II memperlihatkan perbezaan yang ketara daripada segi isi dan penggunaan bahasanya. Kedua-dua fasal ini khusus membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan kerajaan Melayu. Fasal ke-12 menceritakan sejarah asal-usul dan jurai keturunan raja-raja Melaka yang dipetik oleh Nuruddin al-Raniri daripada Sulalatus Salatin. Fasal ke-13 pula menceritakan sejarah awal raja-raja Aceh yang tiada dinyatakan sumber rujukannya termasuk beberapa peristiwa semasa yang berlaku dalam zaman pemerintahan Sultan Iskandar Thani dan Sultanah Safiatuddin Tajul Alam. Penceritaan dalam Fasal ke-13 diwarnai pula dengan perlukisan sebuah taman yang indah dikenali sebagai "Taman Ghairah".32 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005 Menurut Nuruddin al-Raniri, dalam masa pemerintahan Sultan Iskandar Thani, telah dibina sebuah taman yang sangat indah bernama "Taman Ghairah". Dalam menggambarkan keindahan taman tersebut, pengarang tidak menukilkannya secara mudah, sebaliknya mengolah dalam gaya bahasa yang tinggi nilai estetiknya. Bahagian perlukisan taman itu dengan ketara sekali memperlihatkan kemahiran pengarangnya dalam menggunakan bahasa Melayu yang indah berseni dan kaya perbendaharaan
katanya. Unsur-unsur "keghairahan" yang terdapat di dalam taman itu diperhalusi pula dengan gambaran suasana dan lambang-lambang kesufian yang asyik pada penghayatan para pembaca. Keunikan olahan bahasa dan perlambangan "Taman Ghairah" telah menimbulkan pelbagai tanggapan daripada para sarjana sehingga ada yang mendakwa bahawa bahagian tersebut bukan hasil penulisan Nuruddin al-Raniri. 9 Walau bagaimanapun, penulis berpandangan bahawa perlukisan "Taman Ghairah" dalam Bustan al-Salatin adalah lahir daripada pena Nuruddin al-Raniri yang asal. Pandangan ini adalah berasaskan dapatan penulis tentang sumber rujukan yang besar kemungkinan telah digunakan oleh Nuruddin al-Raniri dalam mengarang keindahan taman tersebut, yakni, daripada Hikayat Indraputra.' Sebagaimana sedia diketahui, pada masa Nuruddin al- Raniri menulis Bustan al-Salatin, Hikayat Indraputra sudah pun popular di Aceh. Malahan, kita juga sedia mengetahui bahawa Nuruddin al-Raniri ada membaca Hikayat Indraputra seperti yang tercatat dalam Sirat al-Mustaqim." Penelitian penulis mendapati sekurang-kurangnya sepuluh keterangan tentang keadaan taman dapat ditemui dalam Hikayat Indraputra.' Malahan, nama "Taman Ghairah" itu sendiri turut tertulis dalam Hikayat Indraputra (Rujiati Mulyadi, 1983: 79 & 89) seperti berikut:

Maka Indraputra pun heran mendengar nama taman Ghairat itu. Seraya tersenyum maka Indraputra pun lalulah berjalan ke taman Ghairat diiringkan oleh bidadari itu. Maka dilihat oleh Indraputra taman Ghairat itu pagar jala-jalanya daripada tembaga suasa dan pintunya daripada emas sepuluh mutu bertatahkan ratna mutu manikam. Maka Indraputra pun lalulah masuk ke dalam taman itu. Maka Raja Dewa Lela Mengerna dan Indraputra dengan Nabat Rum Syah duduk di taman Ghairat berjaga-jaga, makan minum dengan segala bunyi-bunyian terlalu ramai. Daripada keterangan di atas, dapat dibuat kesimpulan bahawa Nuruddin al-Raniri bukanlah orang pertama yang telah menggunakan nama "Taman Ghairah", sebaliknya nama tersebut mungkin bersumber daripada pembacaannya terhadap Taman Ghairat
dalam Hikayat Indraputra. Andaian ini disokong pula dengan perbandingan corak atau 9 Lihat perbincangan tentang hal ini dalam Grinter (1979). 10 Hikayat Indraputra merupakan salah sebuah romans Melayu pengaruh Hindu. (Lih: Rujiati Mulyadi, 1983) 11 Dalam Sirat al-Mustaqim, Nuruddin al-Raniri ada mencatatkan seperti berikut: "...harus istinja dengan kitab Taurat dan Injil yang sudah berubah daripada asalnya, dan demikian lagi harus istinja dengan kitab yang tiada berguna pada syarak seperti Hikayat Seri Rama dan Indraputra dan barang sebagainya, jika tiada di dalamnya nama Allah." (rujuk Sirat al- Mustaqim di pinggir kitab Sabil al-Muhtadin karangan Muhammad Arsyad al-Banjari, halaman 39). Catatan inimenunjukkan bahawa Nuruddin al-Raniri pernah membaca Hikayat Indraputra.
12 Lihat Rujiati Mulyadi (1983: 79, 81, 89, 98, 148, 150,160, 176, 180, 186).

BUSTAN AL-SALATIN Mutiara Kesufian / 33

Gaya penulisan bagi kedua-dua buah teks tersebut yang tidak jauh berbeza. Banyak
nama tempat yang dinyatakan dalam Bustan al-Salatin turut dapat ditemui dalam
Hikayat Indraputra. Suatu contoh yang baik terdapat dalam petikan berikut:
Maka pada sama tengah lancang itu diperbuatnya suatu taman dan kolam, diikat
dengan yakkub yang merah dan pasirnya daripada emas urai dan batunya daripada
permata dan tanahnya daripada kesturi dan rumputnya daripada kumkum, dan di
hulu air itu airnya manis dan kerang-kerangannya daripada mutia dan permata.
Syandan di hilir air itu airnya manis, kerang-kerangannya tiram dan sinting siput
dan ganggang dan kerang dan ketam. Lain daripada itu beberapa bagai pula kerangkerangan.Maka taman itu dibubuhnya pagar jala-jala daripada perak dan pintunya daripada emas terlalu indah-indah perbuatannya.

Syandan pada tepi kolam itu diaturnya jambangan, ada jambangan emas, ada
jambangan perak, ada jambangan tembaga suasa. Maka pada jambangan emas itu
ditanaminya cempaka hijau, dan pada jambangan perak itu ditanaminya bunga air
mawar, dan pada jambangan tembaga suasa itu ditanaminya bunga melur susun
dan bunga seroja dan bunga seganda.Syandan bagai-bagai bunga yang pada tanamnya ada bunga pekan, ada bunga gambir, ada bunga anggrek, sekalian dengan jambangan bagai-bagai dan beberapa pula kolam dalam tamanitu. Ada yang dengan kaca merah, ada yang diikat dengan kaca ungu, ada yang diikat dengan kaca hijau. Syandan bau airnya seperti air mawar.

Maka pada sama tengah kolam itu diperbuatnya suatu balai gading bersendi-sendi
dengan emas, terlalu indah-indah perbuatannya balai itu. Syandan di hadapan balai
itu ditanamnya sepohon kayu, batangnya daripada emas, daunnya daripada zamrut
dan buahnya daripa manikam yang merah, dan di atas pucuk kayu itu ditaruhnya
seekor burung pungguk, dan di bawah kayu itu ada seekor merak terlalu indah-indah rupanya.(Hikayat Indraputra: Rujiati Mulyadi, 1983: 176-177)

Dan adalah sama tengah Sungai Darul Isyki itu sebuah pulau bergelar Pulau Marman. Di kepala pulau itu sebuah batu mengampar, perusahaannya seperti tembus, bergelar Banar Nila warna.dan adalah keliling pulau itu karang berbagai- bagai warna, bergelar Pancalogam. Di atas pulau itu suatu pasu, iaitu permandian,
bergelar Sangga Mamaq. Dan adalah isinya air mawar yang amat merbak baunya
Dan ada di sisi kolam terlalu luasnya bergelar Cindur Hati. Maka adalah dalam
kolam itu pelbagai bunga-bungaan, daripada bunga telepok, dan jengkeleni, dan
teratai, dan seroja, dan bunga iram-iram, dan bunga tunjung. Dan ada dalam kolam itu beberapa ikan, warnanya seperti emas. Dan pada sama tengah kolam itu sebuah pulau, diturapinya dengan batu putih, bergelar Pulau Sangga Sembega. Dan di atasnya suatu batu mengampar seperti singgahsana rupanya Dan di hadapan gedung itu sebuah balai gading, tempat kenduri baginda. Dan disisi balai itu beberapa pohon pisang, daripada pisang emas dan pisang suasa. Dan 34 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005 ada di sisi gunung tepi sungai itu suatu peterana batu berukir, bergelar Kembang Lela Mashadi, dan arch ke hulunya suatu peterana batu warna nilam, bergelar Kembang Seroja Berkerawang. Dan di halaman gunung itu pasirnya daripada batu nilam dan ada sebuah balai keemasan perbuatan orang atas angin, dan di sisinya ada sebuah rumah merpati. Syandan adalah segala merpati itu pandai menari, bergelar Pedikiran Leka.
(Bustan al-Salatin MS Raffles Malay 8: 248-250)

Berasaskan perbandingan di atas, penulis merumuskan bahawa perlukisan "Taman
Ghairah" dalam Bustan al-Salatin adalah suatu olahan semula oleh Nuruddin al-Raniri tentang gambaran taman yang terdapat dalam Hikayat Indraputra. Tujuan penulisannya adalah ketara ditujukan untuk mempermuliakan Sultan Iskandar Thani. Barangkali dengan perlukisan taman yang indah tersebut akan dapat mengangkat martabat sultan yang sedang memerintah kerajaan Aceh ketika itu. Kebesaran Sultan Iskandar Thani diangkat melalui sifat ketakwaan, kesalihan dan amalan kerohaniannya. Dalam konteks ini, hal yang cukup penting diberi perhatian tentang bagaimana sebuah taman "ghairah" yang bernafas kehinduan dalam Hikayat Indraputra telah disucikan dalam nada kesufian oleh Nuruddin al-Raniri hingga mendekati perlukisan taman di syurga. Secara tersiratnya, perkara ini dapat dimaknakan seolah-olah Nuruddin al-Raniri menasihati raja-raja agar menjadikan kawasan istana sebagai taman syurga. Sebagai taman syurga, perlukisan kawasan istana ditiupi dengan udara persekitaran yang sakral, suci dan rohaniah. Digambarkan bahawa taman tersebut luasnya seribu depa yang dilingkungi dengan tembok batu. Di tengah-tengah taman mengalir sungai Dar al-Ishqi (Daerah Cinta) yang berpunca daripada gunung Jabal al-A'la. Kedua-dua tebing Dar al-Ishqi itu diturap pula dengan batu pancawarna bergelar Tebing Tangga Saffa. Pada bahagian kanan sungai itu terdapat sebuah medan yang luas bergelar Medan Khairani. Pada sama tengah medan itu dibina pula sebuah gunungan tempat raja bersemayam bernama Gegunungan Menara Permata yang diperbuat daripada batu. Didalam gunungan tersebut terdapat sebuah gua yang pintunya daripada perak.Di sisi bahagian gunungan itu terdapat kandang (makam) diraja. Kawasan taman diperindahkan lagi dengan sebuah kolam besar bernama Kolam Jentera Hati. Di
kawasan itu juga dibina balai-balai istirahat dan sebuah masjid yang indah bernama
Ishqi Mushahadah. Kalau dalam Bab IV raja-raja disarankan supaya mengamalkan
hidup bertapa, maka dalam perlukisan "Taman Ghairah" ada disebutkan Gegunungan Menara Permata tempat raja semayam, gegunungan yang tidak begitu besar, yang sebenarnya menjadi tempat raja berkhalwat dan bertapa. Ada kemungkinan sebuah "taman" yang indah pernah wujud di persekitaran istana
Aceh masa silam. Kesan kewujudan taman tersebut masih dapat disaksikan lagi hingga ke hari ini. Apakah taman tersebut benar-benar dinamakan sebagai "Taman Ghairah"merupakan satu persoalan yang sukar diberikan jawapan yang tepat. Dalam Hikayat Aceh atau Adat Aceh tidak pernah tercatat nama "Taman Ghairah"." Ada kemungkinan,13 Kunjungan penulis ke Banda Aceh mendapati beberapa kesan peninggalan taman diraja Aceh masa silam masih terpelihara
dengan baik. Walau bagaimanapun, bagi masyarakat Aceh, taman-taman yang masih wujud itu lebih dikenali sebagai "Taman Sari".

BUSTAN AL-SALATIN Mutiara Kesufian / 35

Nuruddin al-Raniri, melalui daya imaginasinya dan keperluan untuk menyanjung
penaungnya yang salih, telah memperindahkan gambaran sebuah taman di persekitaran istana Aceh dengan unsur-unsur alam kerohanian, dan diberi nama sebagai "Taman Ghairah" berdasarkan ilham nama taman yang terdapat dalam Hikayat Indraputra. Suasana keindahan taman dibungai dan diharumi pula dengan pelbagai jenis bunga dan pokok buah-buahan yang masak ranum, menambahkan ketenangan dan kekusyukan hati para penghuninya, semakin menghampiri suasana gambaran di Taman Jannah. (iii). Daripada Zillullah fil Alam kepada Zikrullah al-A/la Bustan al-Salatin ditulis khusus oleh Nuruddin al-Raniri atas permintaan penaungnya, Sultan Iskandar Thani, yang digelarnya sebagai Sultan Iskandar Thani Alauddin Mughayat Syah Johan Berdaulat zillullah fil alam (bayangan Tuhan di bumi). Idea tentang raja sebagai "bayangan Tuhan di dunia" telah tersebar ke Alam Melayu melalui beberapa buah karya ketatanegaraan Melayu menerusi kata-kata zillullah fil alam ataupun zillullah fil ardh. Di dalam Taj al-Salatin terdapat ayat seperti berikut (Khalid M.Hussain, 1992: 57): "Bermula segala raja-raja itu daripada perinya ini dikatakan zillullah fil ardh bahawa bayangan Allah di bumi". Hal ini menunjukkan bagaimana idea tentang keagungan dan ketinggian martabat raja-raja sebagai bayangan Tuhan didunia yang hidup dalam tradisi Parsi telah diamalkan secara terus oleh Nuruddin al-Raniri terhadap raja-raja Aceh.Penyebaran kata-kata zillullah fil alam yang terdapat dalam Bustan al-Salatin telah menyebabkan ungkapan tersebut begitu popular dalam pengetahuan khalayak pembaca. Malahan, sehingga kini, ungkapan tersebut begitu sinonim dengan raja-raja Melayu,menjadi suatu keistimewaan kepada keagungan dan kedaulatan raja-raja Melayu.Ungkapan tersebut merupakan salah satu faktor utama yang mendorong rakyat jelata mematuhi perintah dan memuliakan kedudukan serta kebesaran golongan raja. Gelaran Sultan Iskandar Thani selaku zillullah fil alam itu telah pun diungkapkan oleh Nuruddin al-Raniri seawal bahagian "mukadimah" Bustan al-Salatin sebagai menunjukkan martabat tinggi sultan yang sedang memerintah Aceh ketika itu.Walau bagaimanapun, membaca Bustan al-Salatin seterusnya, kita akan dapati bahawa Nuruddin al-Raniri telah memberi pelbagai syarat kepada raja-raja yang bergelar zillullah fil alam. Antara syarat yang utama ialah keperluan raja-raja memerintah dengan adil, bersikap pemurah, berakal dan berilmu pengetahuan. Menurut Nuruddin al-Raniri, semua perkara ini hanya akan dapat dicapai oleh seorang raja yang beriman dan beramal salih, sentiasa mengingati kebesaran Allah SWT, mengamalkan syariat Nabi dan mengerjakan perbuatan kebaikan dalam pemerintahan. Sebahagian daripada nasihat Nuruddin al-Raniri terdapat dalam petikan-petikan berikut: "Nasihat: Hai segala raja-raja yang adil, dengarlah hal Amirulmukminin Umar radiallahuanhu, betapa is merendahkan dirinya daripada melihat kebesaran Allah taala dan melelahkan dirinya kerana memelihara segala hamba Allah dan meneguhkan syariat Nabi sallallahu alaihi wassalam" (Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 315).36 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005 Nasihat: Sayugianya bagi segala raja-raja, jangan ia membesarkan dirinya kerana melihat kekayaan, dan jangan ia maghrur dengan kekayaannya dunia yang fana ini, lagi jangan ia mentakburkan dirinya (Bustan al-Salatin, MS Klinkert 14, halaman83).Bagi Nuruddin al-Raniri, salah satu cara bagaimana raja-raja dapat meningkatkan iman dan amal salih adalah melalui perdampingan dengan para ulama. Dalam Bustan at-Salatin, terdapat banyak cerita nasihat yang menunjukkan kisah raja-raja atau pemerintah yang sentiasa mendapatkan nasihat daripada para ulama, termasuk cerita-cerita yang berkaitan dengan Khalifah Umar al-Khattab dan Harun al-Rasyid. Salah satu nasihat Nuruddin al-Raniri kepada raja-raja adalah seperti berikut:

Nasihat: Sayugianya bagi segala raja-raja yang berjinak-jinakan dengan segala
ulama yang menunjuk jalan akhirat (Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 369).
Lebih utama daripada menghampiri para ulama, Nuruddin al-Raniri turut menasihati raja-raja agar sentiasa berkhalwat dan berzikir mengingati Allah Yang Maha Tinggi, zikrullah al-a'la. Raja yang berzikir menghubungkan hati dengan Allah akan sentiasa berada dalam rahmat dan hidayat-Nya. Melalui amalan zikir akan merapuhkan kebanggaan raja selaku zillullah fi alam hingga ke tahap seorang hamba yang penuh harap. Hanya dengan cara ini akan membawa seorang raja itu benar-benar mengamalkan ciri-ciri seorang pemerintah yang salih dan seterusnya mengamalkan prinsip adil dalam segala urusan kerajaannya. Dalam mengukuhkan nasihatnya, Nuruddin al-Raniri memetik sebuah cerita daripada Imam al-Ghazzali seperti berikut:

Kata Imam al-Ghazzali radiallahu anhu, bahawa ada seorang raja, pada suatu hari
pergi ia mengunjung seorang syeikh. Maka sabda raja itu, "Ya tuan syeikh, barang
jangan kiranya tuan hamba lupakan hamba pada ketika tuan hamba khalwat, tuan
sebutkan kiranya hamba kepada Allah taala." Maka sahut syeikh. "Tuanku, diri
hamba lagi tiada hamba sebutkan pada Allah taala, maka betapa menyebutkan tuan
hamba kepada Allah taala?"Maka sabda raja itu, "Ya tuan syeikh, apa sebabnya berkata tuan hamba yang demikian?" Maka sahut syeikh, "Tuanku, apabila hamba menyebut nama Allah taala,maka lupalah hamba akan diri hamba." Maka berkata pula syeikh, "Jikalau berkehendak tuanku akan hal yang demikian itu, bahawa janganlah tuanku menyebut nama lain daripada nama Allah taala."Nasihat: Sayugia bagi segala hamba Allah, hendaklah diperbuat banyak-banyak
menyebut nama Allah supaya jadi ia daripada orang yang berjinak-jinakan dengan
Dia.(Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 611)

BUSTAN AL-SALATIN Mutiara Kesufian / 37

Kesimpulan, penulisan Bustan al-Salatin dapat dilihat sebagai salah sebuah sumbangan besar Nuruddin al-Raniri kepada dunia Melayu dalam usaha menghasilkan sebuah dokumen yang berkaitan dengan sejarah dan tatacara pemerintahan raja-raja di Alam Melayu.Dalam karya tersebut tergambar pengetahuan luas Nuruddin al-Raniri tentang tatacara pemerintahan raja-raja yang hidup dalam tradisi Islam dan juga ciri kesasterawanannya dalam menampilkan cerita-cerita nasihat kepada raja-raja. Lebih utama daripada itu,karya tersebut turut memperlihatkan persepsi Nuruddin al-Raniri terhadap ajaran kerohanian kepada raja-raja, yang dicernakan dalam bentuk amalan yang praktikal untuk dihayati oleh para pemerintah. Mutiara kesufian dalam karya tersebut tidak ditampilkan dalam bentuk falsafah yang rumit difahami sebaliknya muncul dalam bentuk nasihat dan cerita tauladan yang boleh menimbulkan kesan keinsafan dalam penghayatan pembaca. Kisah hidup para anbia dan aulia pada masa lalu merupakan mutiara kesufian yang abadi dalam sejarah manusia. Usaha Nuruddin al-Raniri merakam semula kisah-kisah tersebut dalam Bustan al-Salatin sedikit sebanyak telah memberi petunjuk kepada raja-raja Aceh tentang pembentukan peribadi raja yang salih dan beriman selaras dengan kedudukan Aceh sebagai Darussalam. Usaha tersebut seharusnya turut memberi manfaat kepada raja-raja Melayu secara keseluruhannya dan kekal berterusan hingga ke hari ini. Bagi raja yang beriman, mendekatkan diri dengan jalan kesufian, secara langsung akan mendorong rakyat jelata mengikuti jalan yang sama. Walau bagaimanapun, jalan kesufian bukanlah satu jalan yang mudah, sebaliknya menuntut tahap kefahaman, kesabaran dan ketakwaan yang tinggi, apatah lagi kepada golongan raja yang hidup penuh dengan kekuasaan dan kemewahan. Rumusan akan hal ini dapat diperhatikan melalui petikan cerita Ibrahim ibn Adham seperti berikut:

Sekali persetua, pada suatu hari bertemu Ibrahim ibn Adham dengan seorang laki-laki dalam tempat tawaf. Maka kata Ibrahim ibn Adham, "Hai laki-laki, tiada engkau sampai kepada darjat segala salihin melainkan dengan engkau perbuat enam
perkara. Pertama-tama menutupkan pintu nikmat dan membukakan pintu kesukaran. Kedua, menutupkan pintu kemuliaan dan membukakan pintu kehinaan.
Ketiga, menutupkan pintu kesentosaan dan membukakan pintu kedukaan. Keempat, menutupkan pintu kekayaan dan membukakan pintu kepapaan. Kelima, menutupkan pintu tidur dan membukakan pintu jaga. Keenam, menutupkan pintu
berlanjut-lanjutan bicara dan membukakan pintu daripada segeranya maut."
(Bustan al-Salatin, MS UM 41, halaman 584-585)38 / Jurnal Filologi Melayu, Jilid 13, 2005

Monday 29 April 2013

STRATA SOSIAL DAN MASYARAKAT


MAKLUMAT TENTANG STRATA SOSIAL DAN MASYARAKAT
Stratifikasi sosial masyarakat Melayu yang berperingkat jelas telah diperincikan dalam Sejarah Melayu. Dalam karya tersebut, masyarakat Melayu tradisional dibahagikan kepada dua golongan atau kumpulan iaitu golongan pemerintah dan golongan diperintah. Golongan pemerintah dan diperintah masing - masing terbahagi pula kepada beberapa kelompok yang lebih kecil bercirikan taraf, kedudukan, dan peranan yang dapat dimainkan dalam masyarakat. Namun begitu, kecenderungan terhadap pemerintah boleh dilihat dalam segi poltik, undang – undang, ketenteraan, ekonomi, dan adat – istiadat.
            Stratifikasi sosial bererti perbezaan individu dalam masyarakat yang menyebabkan kemunculan satu hierarki yang terdiri daripada lapisan orang yang berlainan kedudukan. Pada kebiasaannya, kelas masyarakat di Negara ini dibahagikan mengikut kriteria tahap pendidikan dan umur.

Herarki merupakan susunan sesebuah masyarakat yang bakal membentuk pentadbiran. Herarki ini menggambarkan kedudukan sesuatu golongan atau kelompok dalam masyarakat. Bagi masyarakat Melayu tradisional, sistem sosial atau herarkinya bersifat feudal. Raja atau Sultan berkuasa dan menduduki tempat tertinggi dalam sistem sosial masyarakat Melayu tradisional. Herarki masyarakat Melayu tradisional dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu keturunan, hubungan kekeluargaan, pangkat dan kedudukan yang disandang, tugas dan sebagainya. Dari aspek demografi pula, kedudukan masyarakat dapat dikategorikan mengikut jumlah pemilikan harta, reka bentuk rumah, gaya pakaian dan penggunaan istilah dalam pertuturan.

GOLONGAN PEMERINTAH

Raja/Sultan

Pada zaman Melayu tradisional, raja dianggap sebagai pemerintah yang berdaulat dan amat mulia. Daulat ini dikaitkan dengan spiritual dan kepercayaan tradisi. Melalui pengagungan Raja ini maka timbullah konsep Daulat dan Derhaka. Sesiapa yang ingkar kepada perintah Raja akan dihukum bunuh akibat tulah yang mereka hadapi. Contohnya, Tun Hussien yang merupakan seorang pembesar Sultan telah dibunuh kerana didapati ingin menderhakai sultan, walhal, beliau bertindak atas dasar kemanusiaan yang cuba untuk menegakkan keadilan untuk menuntut bela ke atas kematian ayahnya.
Secara umumnya, Sultan berperanan penting dalam tiga aspek utama iaitu politik, sosial dan ekonomi. Dari segi politik, Sultan berperanan sebagai ketua kerajaan yang memerintah secara mutlak dan dibantu oleh pembesar yang bertindak sebagai penasihat. Selain itu, baginda juga berperanan sebagai pemimpin utama angkatan tentera di mana baginda akan mengepalai angkatan tentera bagi mempertahankan negeri dan meluaskan jajahan taklukan. Di samping itu, baginda juga merupakan ketua Agama Islam dan penggubal undang-undang.

Daripada aspek sosial pula, baginda bertindak sebagai penyelesai masalah rakyat dengan menjalankan pemerintahan dan hukuman yang adil kepada rakyat. Oleh sebab itu, Sultan menjadi tempat mengadu masalah dan dijadikan simbol perpaduan. Seterusnya, bagi aspek ekonomi pula. Sultan berperanan penting dalam mengawal kewangan kerajaan. Maka dengan itu, Sultan telah meminta rakyat agar memberikan hasil kegiatan ekonomi kepada kerajaan. Hasil ini dikutip melalui sistem cukai yang telah diperkenalkan.

Kerabat Diraja
Kedudukan dan status kedua tertinggi selepas Sultan ialah golongan anak raja dan kerabat diraja. Mereka merupakan golongan yang mempunyai jurai keturunan Sultan yang memerintah sesebuah kerajaan. Mereka ini diberi gelaran sebagai Raja atau Tengku. Anak raja sebenarnya tidak semestinya seorang putera kepada Sultan yang sedang memerintah. Anak raja atau putera puteri raja Sultan juga mempunyai keistimewaan yang sama dengan Sultan. Namun demikian, keistimewaan yang diberikan kepada anak raja tidak melebihi keistimewaan Sultan sebagai ketua kerajaan. Antara keistimewaan anak raja ialah mempunyai payung putih dan menggunakan ‘bahasa dalam’. Dalam kalangan golongan keluarga dan kerabat diraja ini, terdapat beberapa orang yang mempunyai kedudukan yang lebih istimewa hasil daripada hubungan yang rapat dengan Sultan. Antaranya ialah hak keistimewaan dalam politik negeri.

Pembesar

Anggota masyarakat yang paling hampir dengan pihak bangsawan ialah golongan pembesar. Secara umumnya, masyarakat melayu tradisional menggunakan sistem pembesar empat lipatan yang tediri daripada Bendahara, Penghulu Bandahari, Temenggung dan Laksamana.

Bendahara

Bendahara merupakan ketua eksekutif seluruh mekanisme pentadbiran melayu tradisional. Jika Sultan mempunyai kuasa spiritual dan divine. Bendahara pula mempunyai pemerintahan secara fizikal. Taraf Bendahara lebih tinggi berbanding pembesar yang lain apabila beliau merupakan golongan ketiga selepas kedudukan Sultan. Semasa ketiadaan Sultan, Bendahara mempunyai hak untuk memangku tugas dan peranan Sultan, dengan dibantu oleh Seri Nara Diraja(Penghulu Bendahari) dan Seri Bija Diraja. Beliau akan menjadi ketua turus tentera, ketua hakim dam ketua ‘di balai sendiri’ kedudukan Bendahara dibuktikan melalui kedudukan beliau semasa di balairung istana di mana beliau duduk di sebelah kanan Sultan. Selain itu, Bendahara juga turut dianugerahkan usungan untuk berjalan-jalan. Keistimewaan Bendahara telah disentuh dalam Sejarah Melayu yang menerangkan seperti berikut;

“…jikalau Tun Perpatih Permuka Berjajar (Bendahara) duduk di balai, jikalau anak-anak raja datang, tiada dituruninya, melainkan anak raja yang akan ganti kerajaan maka turuninya; dan jikalau Bendahara masuk mengadap, tempatnya duduk itu akan dibentangi permaidani; jikalau raja masuk maka Bendahara pulang, dan segala orang besar-besar dan orang kaya-kaya pergi menghantar Bendahara kembali ke rumahnya…”

Dalam jawatan Bendahara, tiada sistem yang tetap dalam perlantikan jawatan ini. Oleh sebab itu, Bendahara selalunya akan dilantik daripada pembesar kanan yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Sultan. Kebiasaannya, Bendahara adalah merupakan bapa saudara Sultan sendiri.

Penghulu

Penghulu Bendahari menduduki tempat kedua selepas Bendahara dalam golongan pembesar dalam sistem sosial masyarakat Melayu tradisional. Penghulu Bendahari mempunyai peranan utama dalam memegang harta benda dan hasil mahsul kerajaan. Para pembesar yang berada di bawah bidang kuasanya ialah bendahari-bendahari, pemegang hasil negeri, syahbandar-syahbandar dan hamba-hamba raja. Penghulu sebenarnya merupakan ‘Menteri Kewangan’ dan beliau menjalankan tugas dengan menjadi wakil yang menerima ufti daripada kawasan taklukan kerajaan. Selain itu, penghulu Bendahari juga boleh dititahkan untuk menjadi ketua angkatan tentera perang untuk menyerang negeri asing seperti Melaka menentang Kampar.

Temenggung

Pembesar yang ketiga ialah Temenggung. Temenggung berperanan sebagai Ketua Keamanan Negeri. Temenggung juga menjadi ‘pengatur’ orang makan di balai istana. Menghakimkan perbicaraan yang besar sebagai Timbalan Ketua Hakim, menangkap orang yang melakukan kesalahan, membaiki keadaan pasar dan pekan, dan ketua perancang bandar dan jalan raya. Kecuaian yang dilakukan oleh Temenggung akan menjadikan sesebuah negeri huru-hara. Sebenarnya, tugas temenggung ada dibicarakan dalam Undang-undang Melaka seperti berikut;
“Adapun hukum yang diserahkan kepada Temenggung itu barang yang dihukumkan di dalam negeri seperti tahafus-mentafahus dan seperti tengkap-menangkap orang yang jahat di dalam negeri.”

Selalunya, Temenggung dilantik daripada kalangan keluarga pembesar-pembesar itu sendiri. Umpamanya, Tun Mutahir yang menjadi Temenggung Melaka adalah anak kepada Seri Nara Diraja Tun Ali dan anak saudara kepada Tun Perak.

Laksamana

Jawatan terakhir dalam sistem empat lipatan dalam herarki zaman tradisional Melayu ialah Laksamana. Sebelum jawatan ini wujud, jawatan sebagai ketua angkaatan tentera laut dipegang oleh Hulubalang Besar. Jawatan ini merupakan monopoli orang melayu dari Bentan yang bergelar Seri Bija Diraja. Tokoh yang terkenal ialah Tun Hamzah (Datuk Bongkok) dan Tun Ketuyup (yang dibunuh oleh Sultan Mahmud Syah).

Apabila jawatan Laksamana diperkenalkan oleh Sultan Mansor Syah, jawatan ini mula dipegang oleh Laksaman Hang Tuah yang merupakan golongan kebanyakan. Pada awalnya, taraf Hulubalang dan Laksamana adalah sama tetapi lama-kelamaan ianya berbeza. Dalam acara pencercaan, Laksamana dan Temenggung ditugaskan untuk mengawal keselamatan Bendahara. Dalam hal ini dapat menunjukkan kedudukan kedua-dua pembesar ini hampir sama. Rakyat yang biadap menentang Bendahara akan dibunuh oleh Temenggung atau Laksamana.

Tugas-tugas utama Laksamana ialah ketua organisasi angkatan laut, pembawa utusan diraja dan pengawal peribadi Bendahara.

Bagi jawatan Laksamana, ia diganti mengikut lunas kekeluargaan. Contohnya, pengganti-pengganti kepada Laksaman Hang Tuah ialah Laksamana Khawaja Hassan, iaitu menantunya, dan kemudian Hang Nadim yang juga menantu beliau. Seperti Bendahara, Laksamana juga dikurniakan usungan.

Syahbandar

Syahbandar juga merupakan pembesar yang terpenting pada zaman Melayu tradisional walaupun tidak tergolong dalam pembesar empat lipatan. Syahbandar bererti ‘pemerintah pelabuhan’ yang diambil daripada perkataan Parsi. Syahbandar menjadi ketua organisasi pelabuhan dan wakil saudagar-saudagar asing. Syahbandar diletakkan di bawah bidang kuasa Penghulu Bendahari. Menurut Tome Pires, kehadiran empat orang Syahbandar di Melaka menandakan kehadiran ramai pedagang daripada berbagai-bagai kumpulan etnik.

Sebenarnya, jawatan Laksamana dan Syahbandar adalah kerana keperluan semasa. Hal ini kerana sumber ekonomi zaman tradisional Melayu pada ketika itu bergantung kepada kegiatan laut, terutama perdagangan dan perniagaan. Oleh itu, Laksamana diperlukan untuk mengawal keselamatan laut. Manakala, kelancaran dan kepimpinan diperlukan di kawasan pelabuhan untuk memudahkan urusniaga sehingga terciptanya jawatan Syahbandar. Keadaan ini sehinggakan menyifatkan Laksamana sebagai ‘raja di laut’ dan syahbandar sebagai ‘raja di pelabuhan’.

Ulama

Golongan yang dikatakan penting dalam masyarakat tradisional Melayu ialah golongan ulama. Golongan ini merupakan golongan intelek dan alim ulam yang pakar dalam hal ehwal agama Islam. Ekoran daripada kepentingannya dalam sistem sosial masyarakat Melayu, maka golongan ini telah diangkat darjatnya dalam susun lapis masyarakat Melayu tradisional. Biasanya, golongan ini terdiri daripada masyarakat yang mempunyai keturunan Arab-Melayu. Golongan ini digelar sebagai maulana, makhdum, kadi dan pendeta tasawuf. Lazimnya, mereka juga turut menggunakan gelaran kebesaran seperti Maharaja Kadi, Dato’ Mufti Seri Utama dan Imam Maharaja. Golongan ini sebenarnya hanya mula memainkan peranan yang penting dalam masyarakat Melayu selepas tersebarnya Islam ke Nusantara. Pada mulanya, mereka mengajar asas agama Islam. Namun, apabila Islam berkembang dengan pesat, mereka mula mengajar ilmu dalam bidang tasawwuf, tafsir, dan hadis.

Selain itu, golongan ini juga telah dilantik oleh Sultan untuk menjadi guru, ketua agama, kadi dan bertugas menasihati Sultan dalam bidang hukum syarak. Oleh itu, golongan ulama ini dikatakan mempunyai hubungan yang rapat dengan Sultan.

Seterusnya, pendeta pula merupakan golongan yang pakar dalam bidang kesenian, kebudayaan, kesusasteraan, adat istiadat dan salasilah raja. Golongan ini mempunyai bilangan yang sedikit dalam masyarakat Melayu. Namun begitu, mereka menjadi rujukan Sultan dan golongan istana selain menjadi perawi Sultan.

GOLONGAN DIPERINTAH

Rakyat
Rakyat merupakan lapisan pertama dalam golongan yang diperintah dalam sistem sosial masyarakat Melayu. Rakyat merupakan golongan yang terbesar dalam masyarakat Melayu. Fungsi utama rakyat adalah dari aspek mental, fizikal, dan tradisi ialah menyokong dan patuh kepada institusi raja dan pembesar. Sebahagian besar daripada golongan rakyat adalah orang Melayu dan selebihnya adalah orang asing dan Orang Laut yang terlibat dalam kegiatan ekonomi sebagai pedagang, peniaga, pedagang-mubaligh dan senteri yang menyebarkan agama Islam.

Rakyat kebiasaannya menjadi pengikut atau pengiring pembesar-pembesar dan raja sebagai hulubalang. Mereka juga terlibat secara langsung dalam apa jua jenis perang yang melibatkan kerajaan. Sejarah Melayu ada menyebut bahawa orang asing juga terlibat dalam kumpulan ini seperti Khawaja Baba, Naina Isahak dan Sayyid Ahmad.

Selain itu, rakyat biasa juga terdiri daripada golongan peniaga dan saudagar. Mereka ini mempunyai taraf ekonomi yang lebih rendah daripada golongan buruh kasar dan tukang mahir.

Orang Asing

Selain daripada empat golongan yang terdapat dalam herarki masyarakat tradisional Melayu, terdapat lagi sebuah golongan yang turut terlibat dalam masyarakat sosial pada zaman tradisional Melayu iaitu golongan ‘orang asing’. ‘orang asing’ turut dikenali sebagai ‘orang dagang’ dan ‘orang perantau’ yang terdiri daripada dua jenis utama. Pertama, golongan yang terlibat dalam pelbagai jenis kegiatan sosial seperti tentera upahan yang kebanyakannya daripada Jawa dan Pasai selain sebagai mubaligh. Kedua, mereka yang terlibat dalam aspek ekonomi seperti peniaga kecil-kecilan sehingga menjadi pemborong dan peniaga besar. Golongan yang terlibat dalam kerja mahir juga dipelopori oleh golongan asing seperti dalam perlombongan bijih yang didominasi oleh golongan Cina.

Secara umumnya, ‘orang asing’ ini dikategorikan kepada dua kumpulan. Pertama mereka yang menetap terus di Tanah Melayu. Manakala, golongan kedua adalah mereka yang menjadi pengunjung sekali-sekala untuk tujuan perdagangan dan perniagaan. Antara golongan ‘orang asing’ pada zaman tradisional Melayu ialah orang Cina, Keling (Tamil), Gujerat, suku-suku dari Arab, Ghori, Parsi dan Siam.


Hamba

Institusi perhambaan di dalam masyarakat tradisional Melayu dikaitkan dengan tradisi perhambaan di Tanah Arab atau Islam dan wujudnya sistem kasta dalam kepercayaan Hindu. Sebenarnya, institusi perhambaan ini wujud akibat daripada dorongan keperluan dan kepentingan sosial serta ekonomi masyarakat melayu. Hamba berfungsi menyediakan tenaga manusia bagi menyokong dan menjalankan pelbagai jenis kerja yang wujud dalam masyarakat. Hamba dikatakan mampu meningkatkan taraf hidup pemiliknya kerana semakin ramai hamba yang dimiliki oleh seseorang, semakin tinggi taraf hidup dan kukuh ekonominya. Contoh yang paling ketara ialah Tun Mutahir yang mempunyai ratusan hamba dan dianggap sebagai orang terkaya pada ketika itu.

Hamba terbahagi kepada tiga golongan utama iaitu hamba biasa hamba berhutang dan hamba raja.

Hamba Raja

Pertama sekali adalah golongan hamba raja. Mereka terdiri daripada orang yang merdeka yang telah melakukan kesalahan jenayah, kemudian tertangkap lalu mendapat keampunan daripada sultan, dan berjanji akan menjadi hamba turun temurun.dengan cara ini mereka kan terlepas daripada menerima hukuman atas kesalahan yang mereka lakukan. Selain itu, golongan ini juga terdiri daripada tawanan perang atau banduan. Haamba raja juga dikenali sebagai ‘biduanda’ yang melakukan hampir kesemua jenis pekerjaan. Hamba raja ini mendapat perlindungan daripada pihak pemerintah. Golongan hamba raja ini mempunyai kedudukan yang lebih tinggi berbanding dua kelompok hamba yang lain sehingga sesiapa yang membunuh hamba raja akan mendapat hukuman yang berat seperti yang dinyatakan dalam Hukum Kanun Melaka sebagai:

“Adapun jikalau hamba rajin dan segala hartanya (si pencuri) itu dirampas. Jikalau nakhoda sekalipun demikian juga hukumannya”.

Hamba Biasa

Hamba biasa terdiri daripada tiga kelompok kecil iaitu abdi, dengan dan hamba. Hamba daripada golongan ini biasa diperoleh melalui pembelian dan pertukaran tuan. Golongan ini menjadi hamba seumur hidup secara turun-temurun.

Hamba abdi terbahagi pula kepada beberapa jenis. Hamba abdi yang pertama ialah hamba tawanan yang menjadi hamba apabila tertawan dalam sesebuah peperangan. Kedua ialah hamba diranggah iaitu hamba yang bukan daripada orang Islam yang ditawan seperti Batak dan orang asli atau penduduk Islam lain di rantau ini yang diculik dan dijual oleh peniaga hamba abdi termasuk mereka yang ditawan oleh lanun dan menjadi hamba. Hamba abdi yang ketiga ialah kamba habsyi iaitu hamba yang diimport dari Afrika. Kebanyakan mereka merupakan orang kulit hitam yang dibeli oleh orang Melayu semasa menunaikan haji di Makkah. Terdapat juga hamba afrika yang dibawa oleh penjajah Eropah.

Selain itu, dalam hamba abdi juga terdapat hamba hulur. Hamba hulur merupakan mereka yang melakukan kesalahan jenayah dan mereka yang menyerah diri kepada pemerintah kerana tidak mampu untuk membayar semula hutang darah atau denda. Manakala, hamba serah pula mereka yang menghadapi kesukaran hidup dan menjadi hamba dengan menyerah diri kepada mereka yang sanggup memberikan makanan atau nafkah hidup. Akhir sekali ialah hamba keluarga atau anak hamba yang merupakan anak dan isteri kepada hamba abdi.

Hamba Berhutang

Hamba yang kedua iaitu hamba berhutang merupakan golongan yang tidak dapat membayar hutang kepada si pemiutang. Golongan hamba berhutang ini pada asalnya merupakan golongan orang yang merdeka. Oleh kerana tidak mampu membayar hutang, maka mereka terpaksa menjadi hamba berhutang untuk melunaskan hutan-hutang mereka. Lebih memeritkan lagi apabila bukan sahaja mereka yang menjadi hamba, tetapi turut dialami oleh anak-anak dan isteri sebagai hamba tebusan. Tempoh perkhidmatan hamba berhutang adalah sehingga hutang tersebut telah selesai dibayar seperti yang telah dijanjikan. Hamba berhutang melakukan pelbagai jenis kerja termasuklah bercucuk tanam, melombong, kerja-kerja domestik dan lain-lain.

Hamba berhutang sebenarnya terbahagi kepada empat bahagian yang kecil. Pertama ialah orang berhutang. Orang berhutang merupakan orang yang terikat dengan hutang dan akan dibebaskan selepas menjelaskan hutang tersebut. Kedua ialah anak emas yang merupakan orang yang menjadi hamba melalui perkahwinan iaitu hamba lelaki yang berkahwin dengan hamba wanita dan terikat kepada tuannya. Seterusnya merupakan hamba waris yang merupakan isteri dan anak-anak hamkba orang berhutang. Akhir sekali ialah hamba bayar yang merupakan abdi yang diserahkan oleh tuannya kepada orang lain untuk tujuan membayar hutang tuannya kepada pemiutang.

Sesuatu yang menarik dalam golongan hamba ialah mereka dilindungi oleh Hukum Kanun Melaka yang menyebut bahawa hamba terlindung daripada kezaliman. Hamba bebas untuk bergerak seperti mengambil upah daripada orang lain. Hasil pendapatan boleh disimpan sendiri atau diberikan kepada tuan mereka. Kedudukan sosial hamba ini dibicarakan secara panjang lebar dalam Hukum Kanun Melaka.