Membesar sebagai manusia yang berpengetahuan dan cintakan
ilmu, Abdullah Abdul Kadir atau lebih dikenali sebagai ‘Abdullah Munsyi’,
kemudian menjadi antara penduduk Melaka yang sangat dihormati dan dikagumi
penjajah ketika itu iaitu Inggeris.
Kehadiran Abdullah membuktikan kepada Inggeris bahawa dalam
masyarakat Melaka yang dijajah mereka, ada golongan intelek tempatan yang
hebat. Daripada Abdullah jugalah kemudian penjajah Inggeris itu berguru
mempelajari Bahasa Melayu.
Beliau dilahirkan pada 1796 di Kampung Masjid yang juga
disebut orang sebagai Kampung Pali ketika itu. Anak bongsu daripada empat
beradik tetapi ketiga-tiga abangnya meninggal dunia ketika kecil iaitu berusia
antara setahun hingga tiga tahun.
Keturunannya bermula daripada seorang pemuda Arab Yaman,
Syeikh Abdul Kadir yang mengembara dari Tanah Arab sehingga ke Nagor, India Selatan
dan berkahwin dengan gadis tempatan serta menetap di tanah asing itu.
Dari situ, lahir datuk Abdullah, Muhammad Ibrahim yang
meneruskan tradisi bapanya mengembara sehingga tiba di Melaka dan menetap di
negeri itu. Berkahwin dengan gadis dikenali Peri Achi, mereka memperoleh bapa
Abdullah, Abdul Kadir.
Abdul Kadir membesar bersama pendidikan yang cukup dalam
bidang al-Quran, bahasa Tamil dan Arab serta ilmu kira-kira. Dia kemudian
menjadi peniaga di Hulu Melaka di samping mengajar ilmu agama sehingga dipilih
menjadi khatib di Kampung Lobok Kepong.
Tahap pengetahuan tinggi hasil tumpuan didikan dalam
keluarganya menyebabkan Abdul Kadir dilantik menjadi penulis surat sultan dan
mengajar seorang asing, Tuan Marsden berbahasa Melayu. Seterusnya dia menjadi Syahbandar,
utusan Inggeris ke negeri Melayu serta juru bahasa dan juru tulis.
Abdul Kadir kemudian mendirikan rumah tangga dua kali dan
kali kedua bersama gadis keturunan Hindu dari Kedah, Salamah pada 1794. Hasil
perkahwinan itu, Abdul Kadir dikurniakan empat cahaya mata termasuk Abdullah
tetapi tiga lagi anaknya meninggal dunia ketika masih bayi dan pada zaman
kanak-kanak.
Walaupun hidup Abdullah ketika kecil sering sakit terutama
selepas usianya menjangkau empat bulan, keadaan itu menyebabkan ibunya tidak
dapat menyusui bayi itu lalu Abdullah disusui orang lain.
Sewaktu bapanya berniaga di luar negeri, Abdullah dan ibunya
tinggal bersama neneknya, Peri Achi. Peri Achi sangat memanjakan Abdullah
sehingga menimbulkan kekhuatiran di hati Abdul Kadir.
Bimbang si bapa, Abdullah akan lalai dalam pelajaran tetapi
ketika mengingatkan yang keluarga mereka sangat serius dalam menuntut ilmu,
gusar di hati sedikit tenang. Tambahan pula ibunya, Peri Achi seorang guru
besar di Kampung Pali yang mengajar lebih 200 kanak-kanak menulis dan mengaji
al-Quran.
Ibarat ‘kuah tumpah ke nasi’, semangat cintakan ilmu disemai
ke dalam jiwa Abdullah sejak kecil. Ketika kanak-kanak lain diberikan pelbagai
permainan, Abdullah menerima permainan berupa kalam dan papan tulis.
Adat kanak-kanak, penekanan terlampau terhadap pembelajaran
terutama oleh bapanya menyebabkan Abdullah memprotes lantaran dia tidak dapat
bermain dan bergembira bersama rakan seusia.
Abdul Kadir sangat tegas dengan anaknya walaupun itulah anak
tunggal. Dia tidak memuji Abdullah walaupun kerap berbangga dengan
pencapaiannya kerana beranggapan pujian akan merosakkan si anak.
Hasil didikan itu menyebabkan Abdullah menjadi pintar dan
kreatif berbanding kanak-kanak lain. Abdullah cepat matang malah memiliki sikap
berdikari sehingga pada usia kanak-kanaknya, dia sudah menjual layang-layang,
melukis, menulis surat dan menyalin al-Quran untuk memperoleh wang.
Gelaran ‘Munsyi’ yang bermaksud ‘guru’ sudah diterima ketika
dia berusia 11 tahun kerana pada usia semuda itu, kepintarannya dan banyak
ilmunya menyebabkan dia sudah menjadi guru dan mengajar pelajaran agama kepada
askar Islam Melaka.
Abdullah adalah seorang yang gigih belajar. Dia tidak
mengira siapa atau mana asal usul gurunya asalkan dia mendapat pengetahuan
baru. Paling digemarinya adalah bidang bahasa dan tanpa jemu dia meluaskan
pengetahuan mengenai kata dari aspek simpulan, ikatan, rangkai kata, kuasa,
tujuan dan ilmu bahasa. Selain bahasa Melayu, turut dipelajarinya bahasa Tamil,
Arab dan Inggeris.
Sewaktu Stamford Raffles datang ke Melaka, Abdullah dilantik
sebagai juru tulis dan penterjemahnya. Daripada hubungan majikan dan pekerja,
akhirnya mereka menjadi sahabat karib.
Nyata sikap rajin dan dedikasi dalam tugas yang terserlah
menerusi peribadi Abdullah tidak saja membuatkan Raffles menyenanginya tetapi
turut membenihkan rasa hormat dan kagum di kalangan Inggeris terhadap anak
watan itu. Bagaimanapun, persahabatan itu terputus apabila Raffles berangkat ke
Betawi.
Dalam usianya 27 tahun, Abdullah mengajar bahasa Melayu
kepada paderi Inggeris, Milne dan beliau mempelajari pula bahasa Inggeris
daripada lelaki asing itu. Mengetahui seorang lagi pendatang Barat, Doktor
Marrison mengetahui bahasa Cina, Abdullah turut meminta bahasa itu diajarkan
kepadanya. Daripada Doktor Marrison jugalah dia meneliti ayat-ayat daripada
kitab Injil Matius seterusnya menterjemahkannya dalam bahasa Melayu.
Apabila Kumpulan India Timur mendirikan kolej Anglo-Chinese
untuk mengajar anak Cina, Nasrani dan Melayu membaca serta menulis bahasa
Inggeris, Abdullah turut serta menuntut ilmu di pusat pendidikan itu. Malah,
dia turut merangsang anak Melayu lain bersama menuntut ilmu.
Meningkat dewasa, Abdullah mendirikan rumah tangga sewaktu
berusia 34 tahun dan beberapa tahun kemudian, beliau memperoleh cahaya mata
pertama iaitu seorang bayi perempuan.
Selepas Milne meninggal dunia, jawatan lelaki itu sebagai
pengetua kolej Anglo-Chinese digantikan dengan Thomsen. Abdullah berkesempatan
menjadi pengetua di kolej itu seketika apabila Thomsen menghantar isterinya
pulang ke England.
Apabila Singapura dibuka, Abdullah memulakan kehidupan
barunya di sana dengan kembali menjadi juru tulis dan juru bahasa Raffles dan
meninggalkan anak dan isterinya di Melaka. Setiap enam bulan, beliau akan
kembali bertemu keluarganya.
Di Singapura, beliau bertanggungjawab menulis undang-undang
Singapura atas arahan Raffles. Beliau juga diberi tugas untuk mengumpul bahan
sastera Melayu lama seperti kitab, hikayat dan Syair untuk Raffles membawa
pulang bahan itu ke England. Dia juga menjadi guru bahasa Melayu kepada
saudagar Inggeris di Singapura.
Ketika di negeri itu juga, Abdullah diserang sejenis
penyakit dan terpaksa dibedah oleh doktor Inggeris.
Pengalaman terjadinya kebakaran di Singapura dicatatkan
Abdullah dalam karyanya ‘Syair Singapura Terbakar’.
Beberapa bulan kemudian, Abdullah kembali ke Melaka dan
mengajar bahasa Melayu kepada guru di kolej Anglo-Chinese, Hughes dan Paderi
Evans dan seorang Inggeris, Newbold.
Dalam pada itu, Newbold turut mengarahkan Abdullah mengkaji
dan menulis adat Cina dan masyarakat Jakun dalam bahasa Inggeris. Tugas itu
membawa Abdullah mengembara ke Gunung Pancur bagi melihat dan mengkaji budaya
hidup masyarakat Jakun di situ.
Pada 1835, Abdullah menterjemah ‘Hikayat Panca Tanderan’
yang asalnya berbahasa Hindu dengan judul ‘Hikayat Kalilah dan Daminah’. Karja
terjemahannya yang lain adalah ‘Perhimpunan Saudagar-saudagar’.
Beliau kemudian mengarang kitan ‘Dewa ul-Kulun’ (Ubat Hati)
sebagai pengubat hatinya akibat kematian anaknya, Siti Lela.
Sewaktu bekerja dengan seorang bangsawan Inggeris, North,
Abdullah yang ketika itu berusia 42 tahun mengembara ke Pahang, Terengganu dan
Kelantan dan kisah sepanjang perjalanannya dicatatkan dalam ‘Kisah Pelayaran
Abdullah’.
Ketika diserang demam kepialu, beliau kembali ke pangkuan
keluarganya di Melaka tetapi apabila sembuh, isterinya pula meninggal dunia
pada 1840. Pilu dengan peristiwa itu, Abdullah menjual rumahnya di Melaka dan
terus menetap di Singapura.
Pada tahun itu juga, Abdullah menulis cerita kapal asap
bernama ‘Sisostis’. Abdullah menyelesaikan ‘Hikayat Abdullah’ pada 3 Mei 1843.
Buku itu bagaimanapun hanya diterbitkan kira-kira 40 tahun selepas kematiannya.
Abdullah meninggal dunia pada 1854 iaitu ketika dalam
perjalanan ke Makkah ketika usianya 58 tahun. Kisah perjalanannya ke Makkah
dicatatkan dalam ‘Kisah Pelayaran Abdullah ke Judah’ tetapi tidak dapat
disiapkan. Bagaimanapun, kitab itu tetap diterbitkan Balai Pustaka, Jakarta
pada 1920.
INTELEKTUAL, PEMIKIR MELAYU ABAD KE-18
MENITI masa menuju kemodenan, Abdullah Abdul Kadir atau
digelar Abdullah Munsyi dinobatkan masyarakat terutama pengkaji sejarah sebagai
‘Bapa Kesusasteraan Melayu Moden’ lantaran pemikiran dan karyanya ketika itu
dianggap ‘menentang arus’.
Tidak seperti kebanyakan karya Melayu lama ketika itu yang
lebih kepada dongeng, alam ghaib dan mistik; hasil penulisan Abdullah
sebaliknya berdasarkan pengamatan, pengalaman dan ilmu pengetahuan.
Pengkaji Budaya Melayu, Prof Madya Dr Hanapi Dollah, berkata
hujah Abdullah dalam pelbagai bidang seperti masyarakat, agama, politik,
ekonomi dan moral menerusi karyanya didapati mendahului zaman.
Contohnya gagasan ‘Melayu Boleh’ atau ‘Malaysia Boleh’
bukanlah sesuatu baru tetapi sudah lama diutarakan Abdullah yang yakin orang
Melayu boleh maju sekiranya mampu melakukan perubahan dan meninggalkan pola
kehidupan lama dan usang.
Seperti kepentingan modal insan yang dilaksanakan kerajaan
baru-baru ini, Abdullah Munsyi sudah menekankan mengenai pentingnya perkara itu
seawal abad ke-18 lagi,” katanya yang juga pensyarah Fakulti Sains Sosial dan
Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (FSSK-UKM).
Selain sebagai pejuang bahasa lantaran minatnya dalam
mengkaji struktur pelbagai bahasa, Abdullah juga seorang pemikir dan
intelektual bangsa yang wujud pada zaman silam yang mana hujah kritis dan
gagasannya banyak memberi panduan mengenai pelbagai aspek kehidupan.
Mengikut Dr Hanapi, antara gagasan Abdullah pada abad ke-18
yang didapati masih kekal sehingga kini:
Pemodenan
Gagasan kemodenan Abdullah bertitik tolak daripada
pengalamannya yang melihat kemajuan yang dicapai Inggeris ketika itu.
Bagaimanapun, kemodenan itu disesuaikan dengan acuannya sendiri yang masih
mengekalkan kepentingan Islam dalam menguruskan kehidupan.
Ilmu pengetahuan
Pembentukan bangsa berilmu dan kepentingan menuntut ilmu
menjadi gagasan yang ditimbulkan secara terus-menerus sama ada menerusi
kisahnya atau tulisannya. Pada pandangan beliau, ilmu adalah asas kehidupan dan
penjana peradaban.
Dalam Hikayat Abdullah, ditekankan usaha dan cara
mendapatkan ilmu dan kepentingannya; Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan pula
menekankan betapa perlunya anak raja menuntut ilmu. Abdullah turut menunjukkan
teladan menerusi usahanya dalam aspek ini.
Adat dan kepercayaan
Abdullah begitu kuat menentang adat dan kepercayaan usang
terutama kepercayaan karut marut dan bertentangan dengan Islam yang masih kuat
dipegang masyarakat pada zamannya.
Antara adat usang yang dibidas Abdullah adalah beliau
merasakan tidak munasabah apabila seseorang melalui kampung diraja, mereka
dilarang berpayung, memakai kasut dan berpakaian kuning, golongan diraja tidak
dibolehkan berniaga selain perbuatan larangan yang kononnya akan mendatangkan
kecelakaan jika dilakukan walaupun tidak berasas.
Beliau turut menolak kepercayaan terhadap pawang gajah yang
kononnya memiliki kuasa mistik untuk menangkap haiwan itu. Sebaliknya beliau
mendapati pawang itu mengepung gajah tanpa memberi makanan atau minum dan
apabila haiwan itu lemah, barulah pawang itu menangkapnya.
Abdullah berpendapat punca kejumudan adat dan kepercayaan
karut marut itu adalah kurangnya beriman seseorang itu terhadap Allah dan
Rasul.
Ekonomi
Catatannya mengenai ekonomi jelas menerusi sejarah kehidupan
diri dan keluarganya di Melaka yang sememangnya terkenal sebagai pusat
perdagangan antarabangsa ketika itu.
Beliau menyatakan kesilapan yang diamalkan sistem ekonomi
tradisional pada negeri biasa dan negeri kolonial dalam pelayaran ke Kelantan.
Di Pahang misalnya, beliau melihat banyak tanah yang tidak diusahakan serta
penduduk yang menganggur dan berlakunya pembaziran faktor pengeluaran sumber
dan buruh.
Keadilan
Abdullah mempertikai konsep perbezaan taraf di dalam amalan
sistem masyarakat Melayu ketika itu yang membolehkan kalangan kelas bangsawan
berbuat apa saja kepada kelas bawahan, rakyat ibarat hamba kepada golongan
bangsawan.
Beliau menuntut kesamarataan dalam gagasannya seperti
diamalkan masyarakat Inggeris malah gagasan itu tidak saja diluahkan menerusi
tulisan tetapi secara lisan kepada raja Melayu.
Feminisme
Lama sebelum golongan wanita memperjuangkan hak feminisme,
Abdullah terlebih dulu membicarakan hal ini lewat penulisannya yang antara lain
membidas sikap lelaki malas sehingga menyebabkan tanggungjawab lelaki dan suami
seperti diajar Islam dilakukan wanita.
Dalam masa sama, beliau memaparkan persoalan feminisme lebih
menarik dengan menyatakan wanita Melayu mendapat kebebasan tidak terhad untuk
bergerak.
FAKTA: Karya Abdullah Munsyi
Syair Singapura Terbakar (1830)
Kisah Pelayaran Abdullah (1838)
Hikayat Abdullah (1849)
Dewa-ul-kulub (1883)
Kisah Pelayaran Abdullah ke Judah (1920)
SUMBER: http://cgpauzi.blogspot.com
0 comments:
Post a Comment