FALSAFAH BERSUMBERKAN ISLAM
Khazanah
persuratan Melayu kaya dengan karya ilmu dalam pelbagai bidang. Dalam zaman
klasik, ilmu yang paling menonjol ialah ilmu agama Islam. Hal ini dapat
difahami kerana apabila permulaan Islam diperkenalkan kepada umat Melayu,
diperlukan pengembangan ajaran Islam dalam segala sudut yang berkaitan dengan
kehidupan dunia dan akhirat bangsa Melayu, selaras dengan kesepaduan yang
ditekankan oleh Islam, iaitu hubungan dengan Tuhan (hablum min Allah) dan
hubungan dengan sesama manusia dan bahkan makhluk lain (hablum min al-nas).
Oleh itu, terhasillah beberapa banyak karya persuratan dalam bidang ilmu
keagamaan.
Secara kasar, ilmu keagamaan yang dikembangkan dalam penulisan para ulama’ terbahagi kepada:
1. Ilmu kalam atau tauhid atau akidah.
2. Ilmu feqah atau ibadat seperti solat, puasa, zakat, haji.
3. Ilmu kekeluargaan (munakahat).
4. Ilmu hubungan ekonomi dan sosial (muamalat).
5. Ilmu undang-undang dan pengadilan (jinayat).
6. Ilmu tasawuf atau akhlak.
Ilmu lain yang turut digarap ialah sirah atau sejarah, qiraat atau pembacaan al-Quran dan hadith.
Sebagai contoh penerapan falsafah dan logika Melayu yang berteraskan Islam, dalam bab ini dibincangkan sebuah karya ilmu agama Islam yang mewakili karya persuratan ilmu dalam tamadun Melayu. Karya itu ialah Al-`Aqaid al-Nasafi, iaitu terjemahan kitab yang menurut Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Atta ditulis oleh seorang ulama’ di Aceh Darussalam ketika pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah IV (1589-1604M.).
Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas yang mengkaji kitab tersebut menegaskan bahawa karya itu merupakan manuskrip tertua yang terhasil dalam tamadun Melayu. Kitab itu bertarikh 1590 dan lebih tua daripada manuskrip lain yang tidak bersifat karya keagamaan, seperti Hikayat Seri Rama (1633). Beliau menyusun teks tersebut kepada 23 perenggan.
Prof. Dr. Wan Muhammad Nor Wan Daud (2005) meringkaskan kandungan karya yang dikupas oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib itu sebagai yang berikut:
Perenggan 2-4 membicarakan kemungkinan atau keupayaan manusia mencapai ilmu tentang hakikat segala perkara dan penolakan akan golongan peragu dan penisbi (golongan Sufastai`yyah/Sofis). Salah satu asas epistemoloi (teori ilmu) Islam yang penting, iaitu sumber ilmu yang bersepadu turut dibincangkan. Sumber ilmu menurut perspektif Islam bersepadu antara sumber pancaindera, akal dan khabar yang benar turut dibincangkan.
Perenggan 5 menghuraikan sifat segala alam makhluk yang senantiasa baharu, berlawanan dengan sifat Tuhan yang tidak baharu. Perenggan 6-9 membicarakan keesaan Tuhan dan sifat-sifat-Nya, iaitu aspek yang menjadi teras pandangan sarwa atau pandangan hidup bangsa Melayu Islam.
Perenggan 10 membicarakan kemungkinan “melihat Tuhan” di akhirat kelak, dengan paduan antara hujah naqal (nas al-Qur`an dan hadith) dengan hujah akal. Perenggan 11-12 membicarakan peranan Tuhan yang maha meliputi segala tindak-tanduk manusia dan juga kebebasan manusia untuk berikhtiar.
Perenggan 13 menghuraikan eskatalogi, iaitu hakikat alam kubur, balasan di akhirat, syurga dan neraka. Selanjutnya perenggan 14 menghuraikan rahmat Tuhan yang sedia mengampuni makhluknya asalkan mereka tidak menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
Perenggan 15 menegaskan hakikat iman, Islam dan kebahagiaan. Ditekankan pentingnya kesepaduan antara iman dengan Islam. Perenggan 16 pula menghuraikan aspek kenabian dan mukjizat serta peranan para nabi. Seterusnya, perenggan 17 menghuraikan perihal malaikat, sementara perenggan 18 menghuraikan peristiwa Isra` dan Mikraj serta karamah dalam kalangan para wali Allah.
Perenggan 19 membicarakan para sahabat Nabi dan khilafat atau pemerintah. Sementara itu, perenggan 20 menjelaskan keharusan solat di belakang orang yang salih dan fasiq, kewajiban bersangka baik kepada sahabat Nabi dan perihal sepuluh orang sahabat Nabi yang dijamin masuk ke syurga.
Perenggan 21 menegaskan maqam para wali yang tidak sampai ke peringkat nabi, penolakan ajaran batiniah dan perkara yang mengkufurkan seseorang seperti mempersendakan syariat. Perenggan 22 pula menghuraikan tanda-tanda kiamat. Akhirnya, perenggan 23 menegaskan keterbukaan dalam bermazhab dengan penekanan bahawa imam mujtahid (Syafii, Hanafi, Malik dan Hanbal) berkemungkinan silap dalam hal tertentu. Dalam perenggan akhir ini ditegaskan juga bahawa taraf manusia yang mukmin lebih tinggi daripada taraf malaikat.
Secara kasar, ilmu keagamaan yang dikembangkan dalam penulisan para ulama’ terbahagi kepada:
1. Ilmu kalam atau tauhid atau akidah.
2. Ilmu feqah atau ibadat seperti solat, puasa, zakat, haji.
3. Ilmu kekeluargaan (munakahat).
4. Ilmu hubungan ekonomi dan sosial (muamalat).
5. Ilmu undang-undang dan pengadilan (jinayat).
6. Ilmu tasawuf atau akhlak.
Ilmu lain yang turut digarap ialah sirah atau sejarah, qiraat atau pembacaan al-Quran dan hadith.
Sebagai contoh penerapan falsafah dan logika Melayu yang berteraskan Islam, dalam bab ini dibincangkan sebuah karya ilmu agama Islam yang mewakili karya persuratan ilmu dalam tamadun Melayu. Karya itu ialah Al-`Aqaid al-Nasafi, iaitu terjemahan kitab yang menurut Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Atta ditulis oleh seorang ulama’ di Aceh Darussalam ketika pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah IV (1589-1604M.).
Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas yang mengkaji kitab tersebut menegaskan bahawa karya itu merupakan manuskrip tertua yang terhasil dalam tamadun Melayu. Kitab itu bertarikh 1590 dan lebih tua daripada manuskrip lain yang tidak bersifat karya keagamaan, seperti Hikayat Seri Rama (1633). Beliau menyusun teks tersebut kepada 23 perenggan.
Prof. Dr. Wan Muhammad Nor Wan Daud (2005) meringkaskan kandungan karya yang dikupas oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib itu sebagai yang berikut:
Perenggan 2-4 membicarakan kemungkinan atau keupayaan manusia mencapai ilmu tentang hakikat segala perkara dan penolakan akan golongan peragu dan penisbi (golongan Sufastai`yyah/Sofis). Salah satu asas epistemoloi (teori ilmu) Islam yang penting, iaitu sumber ilmu yang bersepadu turut dibincangkan. Sumber ilmu menurut perspektif Islam bersepadu antara sumber pancaindera, akal dan khabar yang benar turut dibincangkan.
Perenggan 5 menghuraikan sifat segala alam makhluk yang senantiasa baharu, berlawanan dengan sifat Tuhan yang tidak baharu. Perenggan 6-9 membicarakan keesaan Tuhan dan sifat-sifat-Nya, iaitu aspek yang menjadi teras pandangan sarwa atau pandangan hidup bangsa Melayu Islam.
Perenggan 10 membicarakan kemungkinan “melihat Tuhan” di akhirat kelak, dengan paduan antara hujah naqal (nas al-Qur`an dan hadith) dengan hujah akal. Perenggan 11-12 membicarakan peranan Tuhan yang maha meliputi segala tindak-tanduk manusia dan juga kebebasan manusia untuk berikhtiar.
Perenggan 13 menghuraikan eskatalogi, iaitu hakikat alam kubur, balasan di akhirat, syurga dan neraka. Selanjutnya perenggan 14 menghuraikan rahmat Tuhan yang sedia mengampuni makhluknya asalkan mereka tidak menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
Perenggan 15 menegaskan hakikat iman, Islam dan kebahagiaan. Ditekankan pentingnya kesepaduan antara iman dengan Islam. Perenggan 16 pula menghuraikan aspek kenabian dan mukjizat serta peranan para nabi. Seterusnya, perenggan 17 menghuraikan perihal malaikat, sementara perenggan 18 menghuraikan peristiwa Isra` dan Mikraj serta karamah dalam kalangan para wali Allah.
Perenggan 19 membicarakan para sahabat Nabi dan khilafat atau pemerintah. Sementara itu, perenggan 20 menjelaskan keharusan solat di belakang orang yang salih dan fasiq, kewajiban bersangka baik kepada sahabat Nabi dan perihal sepuluh orang sahabat Nabi yang dijamin masuk ke syurga.
Perenggan 21 menegaskan maqam para wali yang tidak sampai ke peringkat nabi, penolakan ajaran batiniah dan perkara yang mengkufurkan seseorang seperti mempersendakan syariat. Perenggan 22 pula menghuraikan tanda-tanda kiamat. Akhirnya, perenggan 23 menegaskan keterbukaan dalam bermazhab dengan penekanan bahawa imam mujtahid (Syafii, Hanafi, Malik dan Hanbal) berkemungkinan silap dalam hal tertentu. Dalam perenggan akhir ini ditegaskan juga bahawa taraf manusia yang mukmin lebih tinggi daripada taraf malaikat.
UNSUR-UNSUR ISLAM DALAM SULALATUS-SALATIN
Dalam hikayat Sulalatus Salatin terdapat banyak unsur-unsur yang
dimasukkan oleh pengarang. Hal inilah termasuklah gaya penulisan yang
digunakan, kedatangan Islam, iaitu di Samudera dan Melaka, penonjolan
tokoh-tokoh dan ulama-ulama Islam, adat istiadat dan perundangan, karya-karya
kesusasteraan Islam dan corak pendidikan dan perkembangan
ilmu keislaman. Penjelasan lanjut mengenai unsur-unsur Islam dalam Sulalatus
Salatin dijelaskan di bawah.
Teknik Penulisan
Antara unsur Islam yang terdapat dalam Sulalatus-Salatin ialah
teknik penulisannya. Mukadimah Sulalatus Salatin dimulai dengan
Bismillahirrahmanirrahim. Dalam mukadimah ini disertakan ayat-ayat al-Quran dan
diikuti pula dengan terjemahan dalam Bahasa Melayu.
Struktur penulisan
seperti ini adalah teknik yang biasa dalam karya-karya Arab-Parsi. Pada
tiap-tiap akhir cerita, pengarang menutupnya dengan ayat “Wa’llahu a’lamu
bi’s-sawab, wa illaihi’Imarji’u wa’ I-ma’ab.
Selain itu,
kalimat-kalimat Arab-Parsi digunakan dalam ayat, antaranya Syahbandar, alam,
bahari, sahibul hikayat dan lain-lain. Jelaslah, gaya penulisan dalam hikayat
ini banyak mengandungi unsur-unsur Islam seperti yang telah ditunjukkan di
atas.
Kedatangan Islam
Dalam Sulalatus Salatin ada
menceritakan mengenai kedatangan Islam di Samudera dan Melaka. Hal ini
memperlihat unsur-unsur Islam dalam Sulalatus Salatin.
Kedatangan
Islam di Samudera
Negeri
Samudera telah disebut-sebut oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam (S.A.W)
kepada sahabat-sahabat baginda kerana akan lahir ramai wali dalam negeri
tersebut.
Kedatangan
Islam di Melaka
Peristiwa
kedatangan Islam di Melaka digambarkan oleh pengarang melalui peristiwa Raja
Tengah telah diislamkan oleh Nabi Muhammad SAW melalui mimpi. Dalam mimpi
tersebut dikatakan bahawa Raja Tengah telah diajar mengucap dua kalimah
syahadat, dikhatankan, dan diberi nama Islam.
Penonjolan Tokoh-tokoh
dan Ulama-ulama Islam
Antara tokoh Islam yang ditonjolkan dalam Sulalatus Salatin ialah
Iskandar Zulkarnian yang merupakan tokoh pahlawan Islam yang terkenal gagah dan
berani dalam menaikkan martabat Islam di dunia. Kehebatan Raja Iskandar Zulkarnain
dilukis melalui kegagahan dan keberanian baginda menakluk negeri Kida Hindi
lalu baginda mengislamkan pemerintah dan rakyat di negeri tersebut.
Adat Istiadat dan
Perundangan
Peraturan dan protokal sangat penting dalam kehidupan di istana
terutama dalam majlis penghadapan di Balairung Seri, dalam acara nobat dan
menjunjung duli dan semasa menyambut kedatangan utusan dari Negara luar dan
semasa raja mahu berangkat ke mana-mana. Hal ini termasuklah ketika raja mahu
ke masjid pada hari Jumaat, pada bulan Ramadan untuk bertarawih di masjid dan
juga sembahyang hari raya. Semua peraturan ini adalah untuk menjaga keselamatan
raja dan mengagungkan raja berkenaan. Dalam Sulalatus Salatin juga ada
digarapkan unsur-unsur Islam dalam adat istiadat dan perundangan yang diamalkan kerajaan Melaka.
Karya-karya Kesusasteraan Islam
Unsur
Islam dalam Sulalatus Salatin juga ketara melalui penyebutan tentang kewujudan
karya-karya Kesusasteraan Islam di Melaka, contohnya Hikayat Muhammad Hanafiah
dan Hikayat Amir Hamzah. Hikayat-hikayat ini dibaca oleh panglima-panglima
Melaka untuk menaikkan semangat keperwiraan menentang musuh seperti Feringgi.
Corak Pendidikan dan Perkembangan Ilmu
Keislaman
0 comments:
Post a Comment