Perkataan keindahan atau kata dasarnya indah merupakan
salah satu istilah pokok dalam sistem estetika kesusasteraan Melayu. Konsep
keindahan dalam tradisi dan budaya Melayu menurut V.I. Braginsky dalam Aminudin
Mansor ialah terdapat tiga aspek yang jelas dinyatakan dalam karya sastera
menerusi penggantian perkataan indah dengan kata yang sama maksud. Menurutnya lagi,
keindahan sesuatu karya sastera dipercayai mampu mempengaruhi jiwa seseorang,
mempunyai kuasa penyembuh tetapi akibat daripada keindahan itu lebih penting
iaitu manfaat yang terselindung disebaliknya. Misalnya, pembaca akan berasa
tenang atau sebaliknya bergantung kepada keadaan jiwa seseorang itu ketika
menghayatinya.
Aspek pertama yang akan dibincangkan ialah berhubung
dengan asal usul keindahan. Pengertian indah dipadankan dengan cara tertentu
melalui kuasa Tuhan atau kekayaan Allah. Ianya meliputi kekuasaan Allah
mencipta sesuatu yang tidak terbatas. Contohnya kehadiran pelbagai kehidupan di
muka bumi, sistem cakerawala, keindahan alam semula jadi dan sebagainya
sehinggakan yang tidak mampu ditanggapai oleh akal manusia biasa.
Kedua, estetika Islam juga membezakan keindahan mutlak
daripada keindahan fenomena dengan menggunakan perkataan elok dan indah dalam
karya satera dan karangan tasawuf Melayu. Manakala, aspek keindahan ketiga
ialah estetik atau keindahan tersembunyi, tetapi bentuk iaitu susunan kata yang
baik, makna yang berlapis-lapis mampu menyerlahkan keindahan sehingga dapat
dihayati. Tanpa bentuk yang baik pasti isi kandungan dalam sesebuah karya tidak
mempunyai daya tarikan. (Aminudin Mansor, 2012).
0 comments:
Post a Comment