Perkataan retorik berasal
daripada bahasa Yunani iaitu ‘Rethor’
yang bermaksud pidato. Hal ini merujuk kepada seni penggunaan bahasa dalam
pertuturan atau penulisan, iaitu dengan tujuan memujuk, mempengaruhi dan
meyakinkan orang. Kebiasaannya, kegunaan seni retorik berkisar dalam karya
prosa seperti teks pidato. Retorik juga dikatakan merangkumi seni pemilihan
perkataan, susunan ayat dan penggunaan bunga-bunga bahasa (Adenan Ayob, Mohd
Rashid Idris dan Mohd Ra’in Shaari, 2010:30).
Menurut Gorys Keraf dalam Abu Hassan Abdul dan Mohd
Rashid Idris (2010:1), perkataan retorik diertikan sebagai istilah yang secara
tradisional diberikan pada cara pemakaian bahasa sebagai seni didasarkan pada
pengetahuan yang tersusun baik. Tokoh retorik klasik seperti Plato pula dalam
bukunya, Pheadrus berpendapat,
retorik merupakan wacana yang rasional dan diletakkan sebagai seni yang
digunakan secara meluas dalam aktiviti pidato yang merupakan satu-satunya
saluran penyampaian idea, fikiran dan maklumat. Aristotle pula melihat retorik
sebagai seni pemujukan dan merupakan disiplin yang lengkap tentang teknik,
keadah dan amalan menghasilkan pengucapan yang benar dan berkesan (Abu Hassan
Abdul dan Mohd Rashid Idris, 2010:2).
Berbalik kepada penumpuan pengkajian iaitu retorik dalam
karya Melayu terutama karya agung memperlihatkan orang Melayu lebih cenderung
untuk menggunakan pelbagai retorik dalam penulisan sebagai daya penarik
berbanding isi yang ingin disampaikan. Hal ini dibuktikan dengan pendapat yang
dinyatakan oleh Mohd Affandi Hassan dalam Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid
Idris, (2010:23) bahawa apa juga usaha untuk menarik minat penonton contohnya
penglipur lara, Tok Selampit dan Awang Batil memilih retorik seperti
cerita-cerita tambahan, penggunaan suara dan sebagainya sebagai elemen retorik.
Beliau juga menyatakan bahawa orang Melayu lebih mementingkan retorik daripada
genre untuk mencapai sesuatu maksud.
Dalam konteks moden, retorik dikenali sebagai seni
penggunaan bahasa persuratan atau lisan yang melibatkan penyampaian fakta dan
idea dengan menggunakan bahasa yang tersusun, menarik dan mampu memberikan
impak kepada khalayak pendengar mahu pun pembaca. Oleh itu, retorik sewajarnya
dikuasai oleh setiap pengguna bahasa bagi mencapai tujuan berbahasa. (Adenan
Ayob, Mohd Rashid Idris dan Mohd Ra’in Shaari, 2010:30).
Secara ringkasnya dapat disimpulkan bahawa retorik
sebenarnya bertujuan mempengaruhi, memujuk dan meyakinkan khalayak pendengar
ataupun pembaca. Keutamaan diberikan kepada susunan idea dan penggunaan bahasa
yang baik dan tersusun. Hal ini kerana sekiranya ungkapan yang dilontarkan
tidak mempunyai sebarang idea maka timbullah ungkapan retorik kosong. (Adenan
Ayob, Mohd Rashid Idris dan Mohd Ra’in Shaari, 2010:30). Bahkan, Adenan Ayob,
Mohd Rashid Idris dan Mohd Ra’in Shaari, (2010:30) menyebut retorik dapat
diketahui melalui dua aspek penting iaitu pengatahuan tentang bahasa dan
penggunaannya yang baik. Kedua, penggunaan tentang objek tertentu yang akan
disampaikan dengan menggunakan bahasa.
0 comments:
Post a Comment