CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday 2 May 2013


FALSAFAH BERSUMBERKAN MELAYU
Manusia dan alam merupakan dua unsur yang saling berkait rapat antara satu sama lain. Alam memperlihatkan nilai saintifiknya yang tersendiri yang dapat menjadi cerminan dan panduan dalam kehidupan manusia. Kebanyakan falsafah berperanan mengungkap nilai pemikiran dan kebudayaan sesebuah bangsa dan tamadun . Dalam tamadun Barat, Ralph Waldo Emerson yang terkenal dengan nilai kecintaan tinggi terhadap alam memperlihatkan kepentingan unsur alam dalam menambah ilmu pengetahuan manusia. Sebagai contoh, teromba yang telah lahir sejak zaman dahulu telah pun membicarakan pelbagai persoalan yang berkait rapat dengan orang Melayu. Keadaan ini dapat dilihat seperti dalam contoh teromba di bawah:

                        Hendak seribu daya
                        Tak hendak seribu bicara
                        Biar berputih tulang
                        Jangan berputih mata
                        Bulat tak datang menggolek
                        Pipih tak datang melayang
                        Kalau tak pecahkan ruyung
                        Di manakah dapat sagunya
                                    (Kia Wahab, Kampung Peraku, Negeri Sembilan)

Berdasarkan contoh di atas, kita dapat melihat bagaimana sebuah teromba yang dihasilkan oleh masyarakat Melayu itu cuba menegur masyarakat tentang sikap malas yang perlu dikikis kerana tidak menghasilkan sebarang keuntungan. Sebaliknya, seseorang itu perlu rajin dan bijak dalam memikirkan cara yang sesuai untuk mencari rezeki. Sesungguhnya rezeki tidak akan datang dengan sendirinya jika tidak dicari.

            Keutuhan falsafah Melayu yang tersembunyi dalam teromba tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas. Lapisan makna yang terdapat dalam sesebuah teromba merupakan satu pandangan terhadap masa kemudian. Teromba yang dihasilkan menggunakan kiasan dan perbandingan terhadap alam dalam meyampaikan fikirannya. Atas dasar keupayaan akal manusia untuk berfikir lanjut, teromba berselindung di sebalik bahasa-bahasa figuratif yang menjelma secara semulajadi melalui fikiran mengarang untuk dihayati dan direnung oleh setiap inci masyarakat. Sekiranya masyarakat menghayati dan memanfaatkan idea dan falsafah yang terdapat dalam teromba, maka satu kehidupan masyarakat yang saling mengamalkan nilai-nilai murni mampu untuk direalisasikan.
                        Sekata tak berdalih
                        Janji dibuat dimuliakan
                        Buruk jangan dicari
                        Musuh sama dihadang
                        Berlunak sama berlumpur
                        Bak kerbau sekandang
                        Tanduk sama diasah
                        Bak burung sesangkar
                        Mengepai sekirai
                        Bak ayam sereban
                        Kecil besar sama sedayung
                        Sakit sayu semua berduka
                        Bak labu nan menjalar
                        Pucuk sama digetus
                        Wakaf sama dipetik
                        Ada sama mendapat
                        Cicir sama dicari
                        Untung laba sama dirasa

Berdasarkan contoh teromba di atas, kita dapat melihat bagaimana teromba yang cukup terkenal dalam kalangan masyarakat Melayu cuba menzahirkan semangat perpaduan, keselesaan, dan jalinan kasih sayang antara masyarakat. Sama seperti puisi-puisi Melayu yang lain seperti pantun dan syair, kesemuanya cuba memperlihatkan falsafah Melayu yang tersendiri dalam setiap karya yang dihasilkan. 





0 comments:

Post a Comment