CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday 18 May 2013

JENIS-JENIS DAN CIRI-CIRI RETORIK

Jenis-jenis dan Ciri-ciri Retorik
Terdapat enam jenis ciri-ciri retorik yang akan dikupas dalam bahagian ini. Keadaan ini dapat dilihat seperti huraian di bawah:

a)      Pemerian
Kebiasaannya retorik jenis pemerian ini hadir ketika penulis ingin melakukan penjelasan atau huraian berkaitan sesuatu idea. Retorik ini bermatlamat untuk menyampaikan fakta dan maklumat yang lengkap kepada pembaca atau pendengar. Di antara cirri-ciri pemerian ialah dilaksanakan secara objektif, tepat dan jelas. Contohnya memberi gambaran secara realistic berdasarkan fakta yang konkrit. Kedua, bahasa yang digunakan adalah jelas dan tersusun. Struktur penulisannya juga mempunyai pendahuluan, huraian dan kesimpulan dan yang ketiga teknik ini bersifat deskriptif dan informative. Deskriptif bermaksud maklumat yang disampaikan secara huraian manakala informative pula adalah maklumat yang disampaikan secara pemberitahuan.

b)      Pemujukan
Retorik pemujukan atau pengaruhan lazimnya akan melibatkan bahasa pujukan bagi mempengaruhi pemikiran dan keyakinan orang lain agar mempercayai sesuatu perkara yang diperkatakan. Ciri-ciri retorik pemujukan ialah menggunakan bahasa yang manis, menarik dan mementingkan kehalusan berbahasa. Hal ini bertujuan menarik khalayak berdasarkan pengaruh psikologi dengan menyatakan kehebatan atau kebaikan Sesutu yang sedang diperkatakan. Kebiasaannya kita temui retorik ini dalam pengiklanan.

c)      Penerangan
Seterusnya ialah retorik penerangan. Retorik ini berfungsi untuk memberi penjelasan berkenaan sesuatu perkara dengan lebih terperinci dan tersusun misalnya dari satu langkah kepada langkah yang lain dan dari satu bahagian kepada bahagian yang seterusnya.

d)     Penceritaan
Retorik penceritaan atau boleh juga dikenali sebagai naratif bermaksud bentuk penyampaian melalui cerita sama ada dalam bentuk penulisan mahu pun lisan. Di antara contoh retorik penceritaan dalam penulisan ialah cerpen, novel, drama dan sebagainya.retorik penceritaan ini dapat dikenalpasti apabila mempunyai pendahuluan, perkembangan cerita, konflik dan peleraian. Selain itu, biasanya retorik ini menggunakan gaya bahasa imejan, perlambangan, metafora, personafikasi dan banyak lagi.

e)      Pendedahan
Definisi retorik pendedahan ialah bentuk retorik yang mendedahkan, menampakkan sesuatu atau menunjukkan sesuatu perihal dengan jelas dan terperinci. Matlamat retorik ini digunakan diantaranya ialah memberikan idea atau maklumat kepada khlayak. Ciri-ciri retorik jenis ini ialah memberikan takrifan, dihuraikan secara jelas dan diserta dengan perbandingan.

f)       Penghujahan
Retorik yang terakhir ialah retorik jenis penghujahan. Retorik penghujahan ini membawa maksud pemujukan rasional atau intelek. Biasanya retorik jenis ini digunakan dalam perbahasan, perdebatan, pembicaraan, forum dan penulisan akademik. Di antara cirri-ciri penghujahan ialah memerlukan khalayak bersetuju dan yakin dengan pendapat yang dikemukakan serta haruslah disokong dengan bukti yang konkrit dan jelas. Teknik penyampaian retorik jenis ini terbahagi kepada dua iaitu secara deduksi dan induksi.

3 comments:

Anonymous said...

Terima kasih, blog yang amat bermanfaat dan menarik. Bertambah semangat hendak menyiapkan kajian BM tingkatan 6. hehe

. said...

askm..

saya nak tanya..jenis2 retorik ni sama maksud dengan 'teknik' retorik ke?

Afiq said...

tq

Post a Comment