CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, 10 May 2013

TAKRIF MELAYU

Takrifan berdasarkan Perlembagaan Persekutuan Perkara 160:

Takrifan Melayu Mengikut Perlembagaan Persekutuan Perkara 160: Melayu ditakrifkan sebagai rakyat atau kelompok masyarakat yang beragama Islam, berbangsa Melayu dan mengamalkan budaya Melayu. Kaum atau etnik lain yang tidak berada di dalam pendefinisian ketiga-tiga kategori tersebut secara mudahnya adalah bukan kaum atau etnik Melayu. Secara jelasnya kalau mengikut takrifan Perlembaan Persekutuan Melayu itu mestilah merangkumi tiga entiti utama – beragama Islam, berbangsa Melayu dan mengamalkan budaya Melayu.

Takrifan berdasarkan tokoh: 

(1) 


Orang Melayu berbadan pendek, gempal dan tegap, rambutnya lurus dan hitam, warna kulitnya gelap, hidung dan bibirnya agak tebal, dan matanya cerdas dan cerdik.

Kata-kata tersebut dinyatakan oleh salah seorang pegawai kolonial British yang bertugas di Tanah Melayu, Frank Swettenham, dalam buku yang pada mulanya merupakan catatan peribadi beliau, The Malay Sketches, atau terjemahan bahasa Melayunya oleh Universiti Malaya, Perihal Orang Melayu, (Swettenham 2003: 2). Berdasarkan kata-kata yang dipetik itu ternyata Swettenham cuba memberikan suatu gambaran fizikal mengenai suatu bangsa yang dikenalnya dengan rapat, disebabkan tugas rasminya sebagai pegawai kolonial, iaitu bangsa Melayu. Selain memberikan gambaran mengenai rupa bentuk fizikal orang Melayu, beliau turut juga menyebut tentang psikologi dan budayanya. Pada Swettenham, orang Melayu yang dikenalnya itu mempunyai semangat berpuak-puak yang sangat tebal selain sangat taat kepada raja bahkan ketaatan itu boleh sampai ke tahap ketaatan yang membuta tuli; namun, beliau melanjutkan, bahawa orang Melayu sangat ramah tamah dan teguh dalam menganuti agama Islam.
            Tentunya, pemerian Swettenham tentang orang Melayu terhasil daripada pemerhatian beliau sendiri. Barangkalinya, pemerian itu dapat dikatakan sebagai objektif disebabkan beliau secara tidak langsung telah menerapkan kaedah pemerhatian turut serta kerana terlibat dalam pergaulan secara langsung dengan masyarakat Melayu di Perak misalnya. Namun, kita harus sedar bahawa beliau juga adalah pegawai kolonial, justeru sebarang pemerian mengenai bangsa dan negara jajahannya tentunya bertujuan memastikan kelangsungan kolonialisme di Tanah Melayu terus-menerus berlanjutan. Disebabkan hal tersebut, maka pemerian yang dianggap objektif itu pastinya disaluti lumpur bias atau tanggapan stereotaip penjajah. 

(2) 


TIGA TERAS TAKRIF MELAYU

Berdasarkan pendapat yang dikemukakan oleh Profesor Wan Mohd Nor Wan Daud dalam salah satu karya yang berupa kumpulan makalah beliau yang berjudul Masyarakat Islam Hadhari: Suatu Tinjauan Epistemologi dan Kependidikan ke Arah Penyatuan Bangsa, bahawa yang dikatakan Melayu itu dari sudut maknawinya bersifat ilmiah, dan dari sudut historisnya bergandingan secara akrab dengan agama Islam, bahasa Melayu dan adat resam Melayu (Wan Mohd Nor 2007: 112). Pandangan Profesor Wan Mohd Nor itu sejajar dengan takrif Melayu yang diberikan oleh undang-undang tertinggi negara ini, iaitu Perlembagaan Persekutuan, iaitu yang terdapat dalam perkara 160 (2). Peruntukan dalam perkara tersebut secara jelas menetapkan bahawa yang dikatakan orang Melayu itu mestilah meliputi tiga unsur, iaitu beragama Islam, berbudaya dan berbahasa Melayu.
            Dalam takrif Melayu melalui perlembagaan, dapat dilihat bahawa “agama” mendahului “budaya” dan “bahasa.” Melihat kepada keadaan ini, kita harus melontarkan pertanyaan-pertanyaan berikut: Mengapa susunan perkataannya sedemikian rupa? Adakah ianya hanya kebetulan, yakni dibuat tanpa disedari oleh para perumusnya? atau susunannya memang sengaja dibuat demikian?
Apabila merenung hakikat ini, kita akan dapati bahawa susunan perkataan itu bukannya suatu kebetulan. Susunan demikian dibuat atas kesedaran akan hakikat sejarah bangsa Melayu sendiri. Dalam hal ini, agama menduduki tahap yang paling tinggi dalam heiraki pengertian Melayu. Melalui agama, akan membekalkan jati diri dan makna hidup kepada umat Melayu-Islam. Budaya dan bahasa menjadi yang kedua selepas agama. Hal ini kerana budaya dan bahasa dibentuk mengikut acuan agama. Dengan kata lain, agamalah yang memberikan sifat kepada bahasa, selain digunakan sebagai medium penyampaian agama, adat resam, serta semua perkara lain.
            Walau bagaimanapun, terdapat perkara lain yang perlu dinyatakan di sini sebelum diteruskan perbincangan selanjutnya. Hal ini berikutan tersembulnya sesuatu yang bersifat ironik di sini. Dalam bahagian pengenalan telah dikatakan bahawa penelusuran takrif Melayu akan dibuat berdasarkan karya Sulalatus Salatin, tetapi huraian dalam dua perenggan di atas sebaliknya berpedomankan Perlembagaan Persekutuan, bukannya dihuraikan berdasarkan karya agung itu.
Mengapakah munculnya sifat ironik di sini? Perkara ini harus jelas. Untuk menjelaskannya perlu kembali kepada sejarah bangsa Melayu dan pembinaan negara Malaysia yang sebelumnya dikenali sebagai Tanah Melayu.
            Hakikatnya, sama ada Sulalatus Salatin atau Perlembagaan Persekutuan, memiliki hubungan yang sangat erat darihal pentakrifan Melayu. Memang dalam mana-mana karya agung, termasuklah Sulalatus Salatin sendiri, tidak akan ditemui takrif Melayu secara tersurat, secara nyata dan terang-terangnya, misalnya melalui pernyataan seperti “Orang/bangsa Melayu ialah…” dan sebaginya. Yang ditemui di dalam karya-karya tersebut hanya dimensi takrif Melayu secara tersirat. Ertinya, takrif Melayu dalam karya agung harus dicari dan harus dijejaki secara berhati-hati di sebalik setiap kalimat dan ayat yang dipakai pengarangnya.
Selain daripada takrifnya yang tersirat, harus juga disedari bahawa takrif Melayu yang diabadikan di dalam perlembagaan itu adalah konstruksi para nasionalis kita pada zaman pra-kemerdekaan. Konstruksi sebegini penting bagi mencari suatu dasar yang dapat memberikan acuan ke arah kemerdekaan dan pembinaan negara yang merdeka dan bersatu (Milner 2010). Persoalannya, dari manakah para nasionalis tersebut mendapat idea bagi memasakkan perkataan “agama,” “budaya” dan “bahasa” ke dalam takrif Melayu? Tentunya kita boleh berandaian bahawa mereka mendapat idea daripada pengertian mereka mengenai isi kandungan karya-karya agung tamadun Melayu. Dengan pengertian yang begitu mendalam mengenai karya-karya tersebut, baharulah takrif Melayu dapat dirumuskan dan diabadikan dengan kemas ke dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana yang sampai kepada kita pada hari ini.
            Dengan huraian serba ringkas di atas, dapat dilihat pewajaran mengapa bahagian ini bermula dengan mengambil takrif Melayu daripada perlembagaan, sedangkan tumpuan kajian ini adalah takrif Melayu di dalam Sulalatus Salatin, kerana sumber pentakrifan Melayu perlembagaan adalah karya agung tersebut. Justeru, kajian ini akan menjadikan takrif Melayu perlembagaan sebagai asas, dan dipadankan dengan perincian takrif tersebut di dalam Sulalatus Salatin bersekali dengan sumber-sumber sejarah yang lainnya sebagai pengukuhan.

1.0       AGAMA ISLAM     

Berdasarkan tiga teras Melayu yang telah dinyatakan oleh perlembagaan dan diperturunkan semula dalam bahagian di atas bahawa agama merupakan teras yang paling asas dan terpenting dalam membentuk takrif Melayu. Hal ini kerana agama menjadi tali yang mengikat takrif tersebut dengan kemas. Analogi agama sebagai teras dapat dibandingkan dengan akar tunjang yang terdapat pada sebatang pokok yang berperanan sebagai peneguh pokok tersebut. Demikianlah, agama Islam kapada umat Melayu-Islam. Logik yang selalu dipakai, tanpa Islam, Melayu tidak ke mana-mana. Untuk menunjukkan betapa eratnya hubungan Melayu dengan Islam, pernah dilaporkan gerakan masuk Melayu beramai-ramai dalam kalangan masyarakat Iban di Sarawak. Erti masuk Melayu bagi masyarakat Iban itu bukan menjadi Melayu sepenuhnya melainkan masuk agama Islam. Malah, baru-baru ini kita juga didendangkan dengan kisah yang sama apabila persatuan India Muslim atau singkatannya KIMMA telah memohon kepada kerajaan Malaysia supaya mengiktiraf mereka sebagai “Melayu” disebabkan mereka telah beragama Islam, bercakap dalam bahasa Melayu serta mengamalkan budaya Melayu.
Maka itu, tidak hairanlah jika terdapat banyak hikayat yang menceritakan sejarah kemasukan Islam ke Alam Melayu. Corak penceritaannya berbagai-bagai. Contoh yang paling terkenalnya ialah dengan unsur epistemologi, iaitu melalui mimpi bertemu dengan Nabi Muhammad S.A.W. Hikayat-hikayat yang mengemukakan kisah begini antara lainnya ialah Sulalatus Salatin, Hikayat Raja Pasai dan Hikayat Merong Mahawangsa (Wan Mohd Nor 2007: 116).
Penyebaran Islam sangat berbeza dengan penyebaran agama Kristian di Alam Melayu. Islam disebarkan dengan cara yang aman melalui kaedah pengislaman raja-raja, bahkan secara terus oleh Nabi Muhammad S.A.W melalui mimpi bertemu Baginda sebagaimana yang dikisahkan oleh hikayat-hikayat yang dinyatakan di atas. Penerimaan Islam oleh raja-raja Melayu menyebabkan masyarakat Melayu secara tidak langsung menganut agama yang sama seperti raja mereka. Hal ini tidak menghairankan kerana telah menjadi sifat orang Melayu akan mengikut apa-apa yang dibuat dan dititahkan oleh raja mereka. Pengislaman cara aman ada diungkapkan dalam Sulalatus Salatin, antaranya:

“Maka oleh Fakir Muhammad Merah Silu itu diislamkannya, dan diajarkannya kalimah syahadat. Telah Merah Silu sudah Islam, maka Merah Silu pun tidur, maka ia bermimpi dirinya berpandangan dengan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Maka sabda Rasulullah pada Merah Silu, ‘Hai Merah Silu, ngangakan mulutmu…”
                                                                                        (Sulalatus Salatin, hlm 42)

“Telah berapa lamanya Raja Kecil Besar di atas kerajaan, maka baginda bermimpi pada suatu malam, berpandangan dengan keelokan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Maka sabda Rasulullah pada Raja Kecil Besar, ‘ucap olehmu kalimah syahadat’. Maka dituruti oleh Raja Kecil Besar seperti sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam itu. Maka sabda Rasulullah, ‘adapun namamu Sultan Muhammad; esok hari waktu asar matahari, datang sebuah kapal dari Judah, turun orangnya sembahyang di pantai Melaka ini; hendaklah engkau ikut barang katanya’.
 
 (Sulalatus Salatin, hlm 55)

Petikan di atas jelas menunjukkan bahawa wujudnya pertalian dengan Rasulullah S.A.W berdasarkan dua mimpi yang telah dipetik dari hikayat tersebut. Mimpi yang pertama dialami oleh Merah Silu/Silau yang dikatakan bertemu dengan Rasulullah S.A.W dan baginda telah mengajarkan kepada beliau kalimat syahadat serta meminta beliau menuruti segala ajaran Islam yang akan dibawa oleh seseorang dengan menaiki kapal dari Mekah tidak lama kemudian. Orang yang dimaksudkan benar-benar datang ke negerinya iaitu Syeikh Ismail selaku nakhoda kapal. Dalam peristiwa tersebut, sekali lagi Merah Silu/Silau telah di Islamkan oleh Syeikh Ismail dan nama asal Merah Silu/Silau telah ditukarkan kepada Sultan Malikul Salih serta menjadi pemimpin Islam pertama kerajaan Samudera-Pasai di Sumatera; untuk kisah yang lebih mendalam boleh dilihat dalam Hikayat Raja Pasai.
Bagi kisah mimpi yang kedua pula telah dialami oleh Raja Kecil Besar. Kisahnya hampir serupa dengan kisah yang pertama, namun watak orang alim digambarkan pula menerusi kehadiran Syed Abdul Aziz atau Syed Makhdum dari Jeddah. Nama raja juga telah ditukar daripada Parameswara kepada Sultan Muhammad iaitu Sultan Melaka pertama, dan merupakan sultan yang paling berpengaruh. 
Jika merujuk kepada dua kisah tersebut, malah terdapat beberapa kisah lain yang berkaitan dengan Islam yang tercatat dalam hikayat dan sejarah dalam Tamadun Melayu sangat jelas menggambarkan bahawa raja-raja pada ketika itu telah menunjukkan rasa hormat dan patuh kepada Rasulullah  S.A.W walaupun mereka mempunyai kuasa dalam kerajaan masing-masing.
Kedudukan raja telah dimuliakan apabila Raja Melaka memeluk Islam tanpa perantaraan orang tertentu. Baginda terus diislamkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Kejadian ini membuktikan raja sangat istimewa dan memiliki kebesaran serta darjat yang tinggi. Oleh kerana itulah, Islam yang sampai ke Alam Melayu telah disampaikan terlebih dahulu kepada golongan pemerintah, iatu raja dan kemudiannya barulah diikuti oleh rakyat jelata.
Setelah menerima Islam, Tamadun Melayu memperlihatkan sinarnya yang terang-benderang di belahan dunia timur, terutamanya melalui kerajaan Melaka dan Acheh. Menurut pendapat para sarjana terutamanya Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pemasyuran profesornya yang berpengaruh berjudul Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu (al-Attas 1972) dan dalam karya beliau yang terbaru berjudul Historical Fact and Fiction (al-Attas 2010) bahawa penyatuan Alam Melayu dari segi keagamaan dan politik hanya terjadi setelah Islam dianuti oleh bangsa Melayu sebagaimana yang dikisahkan oleh Sulalatus Salatin dan hikayat-hikayat yang lain.

2.0       BUDAYA

Teras kedua yang membina takrif Melayu perlembagaan ialah budaya dan adat. Budaya ialah suatu cara keseluruhan yang mendasari aspek psikologi dan kognitif sesebuah masyarakat yang bentuk konkritnya tertuang dalam segala aspek material dan bukan material yang membentuk ekologi masyarakat berkenaan (Shaharir 2011). Dinyatakan oleh takrif Melayu bahawa bangsa Melayu mesti mengamalkan budaya Melayu. Persoalannya, apakah budaya Melayu? Sulalatus Salatin ada memaparkan banyak aspek budaya Melayu. Salah satu yang terpenting dan menjadi tumpuan kajian ini ialah institusi beraja. Mengapakah institusi diraja dianggap penting? Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor, antaranya: i) dikala banyak negara di dunia sudah hilang kepercayaan kepada sistem monarki disebabkan bersemaraknya faham demokrasi-liberal, namun negara ini masih lagi mempertahankannya; ii) institusi beraja di negara ini adalah suatu kesinambungan sejarah sejak zaman-berzaman; dan, iii) asosiasinya yang sangat rapat dengan agama dan bangsa. Bahagian berikut akan membincangkan perihal institusi beraja di negara ini.

2.1       Institusi Beraja

Dalam pemerintahan beraja sememangnya raja merupakan orang yang terpenting dan dianggap sangat mulia serta mempunyai berbagai-bagai kelebihan. Malah raja juga dipercayai sebagai penghubung antara rakyat dengan roh nenek moyang. Dalam Sulalatus Salatin pengarang telah memperihalkan jurai keturunan raja dengan tokoh agung, raja mempunyai sifat mulia dan luar biasa, raja memiliki daulat dan penyebaran Islam ke Alam Melayu.

2.1.1    Keturunan

Dalam buku Sulalatus Salatin karya Tun Seri Lanang 1612 ada menceritakan asal usul raja Melayu pertama di Palembang yang berasal dari keturunan puteri Hindia bernama Puteri Syahrul Bariyyah.

“Maka adapun akan Raja Hindi itu, ada beranak seorang perempuan terlalu baik parasnya, tiada berbagai lagi dan tiada taranya pada masa itu, cahaya mukanya gilang gemilang seperti cahaya matahari dan bulan dan amat bijaksana budi pekertinya putri itu, namanya Syahrul Bariyah…”
                                                                                          (Sulalatus Salatin, hlm 4)

Berdasarkan kepada petikan tersebut, jelas menunjukkan bahawa keturunan raja Melayu digambarkan mempunyai keturunan yang hebat malah dikaitkan dengan keturunan Iskandar Zulkarnain atau nama Inggerisnya Alexandre the Great, Raja dari Mukaduniah yang sememangnya terkenal, berani dan mempunyai sifat kepahlawanan yang tinggi.

“Ketahui olehmu, bahawa aku memanggil engkau ini, aku hendak bertanyakan bicara kepadamu; bahawa anakku yang tiada ada taranya seorang pun anak raja pada zaman ini, itulah hendakku persembahkan kepada Raja Iskandar”.

 (Sulalatus Salatin, hlm 4)

Salasilah ini terus berkait dengan generasi Raja Suran dan Puteri Mahtabu’l-Bahri. Putera Raja Suran pula ialah Nila Pahlawan, Krisyna Pandita dan Nila Utama. Selain itu, dikatakan bahawa raja Melayu mempunyai keluarbiasaan. Perbezaan inilah yang membina jurang dengan rakyat biasa. Keturunan raja dikatakan memiliki sifat ajaib dan sakti. Perkara ini boleh dilihat misalnya Raja Suran dikatakan boleh hidup di dunia dan di bawah laut. Malah apabila ketiga-tiga putera Raja Suran datang ke Bukit Si Guntang Mahamiru/Mahameru  telah menyebabkan tanaman padi Wan Malini dan Wan Empuk bertukar menjadi emas, batang padi menjadi suasa, dan daunnya bertukar menjadi perak.

“Maka keduanya naik ke atas Bukit Si Guntang itu. Maka dilihatnya padinya berbuahkan emas dan berdaunkan perak dan batangnya tembaga suasa. Maka Wan Empuk dan Wan Malini pun hairan melihat hal yang demikian itu, maka katanya, ‘inilah yang kita lihat semalam itu’.

                                                                                      (Sulalatus Salatin, hlm 17)

“Maka dengan takdir Allah taala lembu kenaikan baginda itu pun muntahkan buih, maka keluarlah daripada buih itu seorang manusia laki-laki dinamai Bat dan destarnya terlalu besar. Maka Bat berdiri memuji sang Sapurba, maka bunyi pujian itu serba jenis kata yang mulia-mulia”.

                                                                                      (Sulalatus Salatin, hlm 18)
2.1.2    Konsep Daulat dan Derhaka

Daulat dikatakan berasal daripada perkataan Arab, “daulah” yang bermaksud negeri. Namun dalam masyarakat di Alam Melayu, makna daulat ialah kesucian seorang raja dan dengan adanya konsep daulat inilah mewujudkan perbezaan antara raja dengan rakyat jelata. Konsep ini sebenarnya melambangkan kekuasaan dan keagungan seseorang raja dan kerajaannya. Manakala, konsep derhaka pula terjadi apabila seseorang itu melanggar konsep daulat dan didapati menderhaka kepada sultan dan akhirnya akan ditimpa tulah. Kepercayaan berkenaan daulat dan derhaka ini sebenarnya sudah diterapkan sejak turun temurun lagi dengan niat untuk meninggikan darjat seseorang raja Melayu.
            Konsep daulat dikatakan sangat penting kepada sultan kerana dengan adanya daulat sultan mempunyai kuasa dan wibawa untuk memerintah dengan berkesan. Sebagai ketua dalam negeri juga sultan menjadi tunggak untuk menyatupadukan rakyat dan tugas rakyat ialah mengikut dan menjalankan titah sultan dengan penuh taat setia. Oleh itu, sesiapa yang ingkar akan digelar sebagai menderhaka kepada sultan. Sebenarnya, sultan memperkukuhkan daulat dengan pelbagai cara diantaranya ialah melalui bahasa. Jika kita lihat sultan tidak menggunakan bahasa yang sering digunakan oleh rakyatnya malah bahasa yang digunakan oleh sultan digelar sebagai bahasa istana. Diantara bahasa istana ialah santap, patik, beta, dan gering.

“Adapun Demang Lebar Daunlah yang pertama punya bahasa ‘Yang Dipertuan’ dan ‘patik’.

(Sulalatus Salatin, hlm 19

            Dalam Sulalatus Salatin, konsep daulat dan derhaka ini dapat dilihat apabila berlakunya waadat antara Demang Lebar Daun dengan Sang Sapurba. Pengakuan yang dibuat berkisar kepada pengakuan rakyat yang tidak boleh menderhaka kepada raja walau dalam apa jua keadaan sekalipun.

“Maka sembah Demang Lebar Daun. ‘Adapun Tuanku segala anak cucu patik sedia akan jadi hamba ke bawah Duli Yang Dipertuan; hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu duli Tuanku. Dan jika ia berdosa, sebesar-besar dosanya pun, jangan difadhilatkan, dinista dengan kata-kata yang jahat; jikalau besar dosanya dibunuh, itupun jikalau berlaku pada hukum syarak”

“Maka titah Sang Sapurba, ‘akan pinta bapa itu hamba kabulkanlah, tetapi hamba minta satu janji pada bapa hamba” maka sembah Demag Lebar Daun, ‘janji yang mana itu, Tuanku? “

“Maka titah Sang sapurba, Hendaklah pada akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba jangan durhaka pada anak cucu kita, jikalau ia zalim dan jahat pekerti sekalipun.”

(Sulalatus Salatin, hlm 19 dan 20)

            Berdasarkan petikan syarat perjanjian Demang Lebar Daun, apabila dikaitkan dengan hukum syarak ia sebenarnya secara tidak langsung berkait dengan unsur agama kerana masyarakat Melayu mempercayai bahawa sekiranya rakyat derhaka kepada raja maka mereka akan mendapat balasan di akhirat kelak. Situasi ini bersamaan dengan amalan dalam agama yang menyatakan bahawa sekiranya seseorang itu melanggar hukum agama maka mereka akan mendapat balasan diakhirat kelak.

2.1.3    Kehebatan Adat Istiadat

Kedudukan raja diperkukuhkan lagi dengan alat-alat kebesaran, peraturan-peraturan dan larangan-larangan yang dikenakan dalam hubungan sultan dan rakyatnya. Sebenarnya adat istiadat terbahagi kepada dua iaitu istiadat yang meliputi aturan negeri dan pelaksanaan upacara manakala adat pula meliputi undang-undang dan larangan raja.
            Dalam Sulalatus Salatin, pengarang menggambarkan pengamalan istiadat berdasarkan perlantikan raja. Contohnya raja dilantik mengikut keturunan iaitu anak sulung lelaki. Perlantikan yang dibuat juga melalui wasiat, pengganti raja dilantik sebagai Raja Muda dan perlantikan sah melalui pertabalan dan penobatan sebelum diterima secara rasmi sebagai raja kemudian selepas ditabalkan dan barulah menjunjung duli.

“…dahulu kepala bentara yang empat lima orang itu daripada sida-sida yang duduk di seri balai itu, melainkan segala menteri yang besar-besar. Adapun nakhoda Cempa yang pilihan duduk di seri balai; maka segala anak tuan-tuan yang bersahaja-sahaja duduk di selasar balai. Adapun segala perkakas raja, seperti ketur dan kendi, kipas dan barang sebagainya di selang-selang duduknya; melainkan puan dan pedang dikelek-kelekkan kiri dan kanan; pedang kerajaan itu Laksamana atau Seri Bija Diraja memikul pedang itu”.

(Sulalatus Salatin, hlm 57)
           
            Bagi aturan negeri berkaitan susunan tempat duduk semasa menjunjung duli sebenarnya menggambarkan kedudukan raja yang sedia berbeza dengan golongan pembesar dan rakyat jelata. Antara amalannya ialah raja tidak boleh disamakan dengan sesiapapun, rakyat mestilah bersopan ketika berhadapan dengan raja dan lebih tinggi kedudukan seseorang itu maka lebih hanpir duduk dengan raja.
            Manakala bagi adat pula melibatkan hukuman. Larangan diraja biasanya dilakukan berdasarkan kesalahan menderhaka, ingkar perintah raja, menyingung dan mencabar hak raja, memakai sesuatu hak raja dan sebagainya. Undang-undang pula melibatkan larangan seperti mengenai perhiasan pakaian peralatan raja. Rakyat akan dikenakan hukuman apabila memakai kain kuning, membuat rumah mengikut bentuk tertentu, membuat perahu dengan kelengkapan tertentu, memakai keris tertentu dan memakai payung putih dan kuning.
            Diantara peristiwa dalam Sulalatus Salatin yang melibatkan perlanggaran undang-undang ialah hukuman bunuh terhadap Tuan/Tun Jana Khatib. Hukuman dijatuhkan kerana tindakan menunjukan kelebihan di hadapan Raja Perempuan dan telah dianggap sebagai derhaka kerana cuba menawan hati isteri raja dengan cara menunjukkan kebijaksanaan.



Bagi larangan diraja pula, pengarang Sulalatus Salatin ada menyatakan bahawa:

“Syahadan, bagindalah yang pertama-tama meletakkan kekuningan larangan; tiada dapat dipakai orang keluaran dan diambil akan sapu tangan; dan tiada dapat dibuat tepi tabir, dan ulasan bantal besar dan tilam, dan bungkus barang apa-apa…”
           
                        (Sulalatus Salatin, hlm 56)

            Secara ringkasnya, larangan diraja yang dinyatakan ialah tidak dibenarkan warna kuning dipakai sama ada membuat sapu tangan, tepi tabir, ulasan bantal dan tilam, membungkus barang, karang karangan benda dan dijadikan sebarang perhiasan rumah. Kedua, larangan perhiasan dan warna rumah serta perahu. Ketiga larangan tidak boleh memakai emas sekiranya tidak dianugerahkan oleh sultan. Bahkan, dalam Sulalatus Salatin telah menyebut hukuman yang dikenakan ke atas rakyat yang melanggar larangan diraja itu:

“Barangsiapa melalui dia salah ke bawah duli hukumnya didenda pati, yakni seketi lima. Bermula payung putih lebih daripada yang kuning, kerana payung putih itu nampak dari jauhh, sebab itulah maka payung putih lebih daripada kuning; dan pakaian raja paying putih, dan pakaian anak raja payung kuning”.

(Sulalatus Salatin, hlm 57)

            Pengarang menyatakan bahawa sekiranya seseorang itu melanggar larangan diraja maka hukuman mati boleh dikenakan namun hukuman tersebut boleh ditebus dengan seketi lima atau sejumlah mata wang pada ketika itu.

2.1.4    Alat-Alat Kebesaran

Kedudukan sultan juga diperlihatkan dengan kepelbagian alat-alat kebesaran diraja yang digunakan bagi tujuan tertentu. Misalnya, cop mohor digunakan oleh raja untuk melambangkan kekuasaan dan identiti bagi raja yang memerintah. Bagi istiadat menjunjung duli pula, peralatan seperti alatan ketur, kipas, kendi dan tepak diperlukan serta diletakkan dengan penuh tertib serta berprotokol.

“ Jika surat dari Pasai atau dari Haru, dijemput dengan selengkapnya alat kerajaan, gendang, serunai, nafiri, nagara, payung putih dua berapit; melainkan medali juga yang tiada pergi menjemput itu”   

                                                                                    (Sulalatus Salatin, hlm 57)

            Berdasarkan beberapa alat kebesaran yang dinyatakan jelas menunjukkan bahawa alat kebesaran sangan sinonim dengan perihal diraja malah menjadikan sesuatu istiadat lebih bermakna atau memudahkan perlakuan raja untuk melakukan sesuatu. Misalnya, petikan tersebut menyatakan sekiranya surat tersebut dari Pasai atau dari Haru/Aru maka segala peralatan kerajaan akan digunakan namun sekiranya surat tersebut dari negeri lain, akan dikurangkan sambutannya atau hormatnya berbanding dua negeri yang disebutkan tadi iaitu sekadar gendang serunai sahaja dan payung kuning dan beberapa peralatan yang bersesuaian.

3.0       BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PENYATUAN SE-NUSANTARA

Lazimnya, kepercayaan dan kebudayaan merupakan pentakrif kepada sesebuah bangsa. Misalnya, bangsa ‘Arab silam disinonimkan dengan agama Islam dan budaya ‘Arab. Namun, terdapat suatu lagi yang tidak boleh dikesampingkan apabila menyentuh mengenai takrif sesebuah bangsa, iatu bahasa. Dalam hal ini, bangsa memang tersangat dekat dengan bahasa, malah dikenali sebagai pentakrif bangsa; bangsa Jerman, diasosiasikan dengan bahasa Jerman; bangsa Norman atau Perancis, diasosiasikan dengan bahasa Perancis; dan, bangsa Melayu, diasosiasikan dengan bahasa Melayu. Begitu dinamika hubungan bangsa dengan bahasa.
            Takrif Melayu memang tidak mengesampingkan bahasa Melayu seperti yang dinyatakan sebelum ini. Namun, bagaimanakah peranan bahasa Melayu dalam membangkitkan Tamadun Melayu sebagaimana yang diperikan oleh karya-karya agung terutamanya Sulalatus Salatin? Pertanyaan ini sangat sukar dijawab memandangkan Tun Sri Lanang tidak pernah menyatakan peranan tersebut secara terang-terangan. Oleh sebab itulah perbincangan mengenainya tidak boleh hanya bertumpu pada Sulalatus Salatin semata-mata, tetapi dihubungkan dengan karya-karya lain serta keadaan politik, ekonomi, sosial ketika itu serta pada masa sekarang. Pemerhatian dalam ruang yang lebih luas begini sangat penting agar wawasan mengenai kebitaraan bahasa Melayu dalam peranannya membangunkan Tamadun Melayu terungkap dengan lebih jelas.
            Untuk melihat peranan bahasa Melayu sebagaimana yang disebut di atas, maka sangat relevan untuk dipaparkan pendapat Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas terutamanya melalui Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu yang telah pun dinyatakan sebelum ini. Dalam karya tersebut al-Attas berpendapat bahawa hanya dengan kemasukan Islamlah yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa yang berupaya memainkan peranannya sebagai wahana dalam semua bidang justeru membolehkan Tamadun Melayu meningkat dengan cemerlangnya. Menurut beliau lagi, sebelum kemasukan Islam, walaupun juga dikatakan bahasa Melayu sebagai lingua franca, namun peranannya jelas bersifat terpecah-pecah, yakni hanya dituturkan di pelabuhan-pelabuhan di Alam Melayu, tanpa nyata peranannya sebagai penyatu manusia yang menghuni kawasan ini. Namun, kehadiran Islam telah memecahkan tembok tersebut dengan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa nasional dan bahasa ilmu serta bahasa segenap bidang.
            Dalam Sulalatus Salatin turut terjelma secara tersirat sifat bahasa Melayu selepas kemasukan Islam. Kita dapat mengesannya dengan jelas tatkala memerhatikan hubungan diplomatik bukan sahaja antara kerajaan Melaka dengan kerajaan-kerajaan lain di Alam Melayu yang menggunakan bahasa Melayu sebagai wadahnya, malah termasuk juga hubungan diplomatik dengan negara China juga berkemungkinannya dijalankan dalam bahasa Melayu. Buktinya, ketika lawatan muhibah laksamana Cheng Ho ke Melaka telah ada seorang tong shi atau juru catat yang menulis daftar kata bahasa Melayu yang tertua setakat ini, iaitu daftar kata Melaka-China, atau Man La Jia Guo Yi You (Liji 2009). Kelahiran daftar kata ini menjadi bukti yang sangat jelas bahawa bahasa Melayu memang tidak asing, bahkan ke negara China sekalipun.
            Bukti bahawa bahasa Melayu telah dikenali di merata tempat ban sahaja bukti yang dipaparkan oleh Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin dan kemunculan daftar kata Melaka-China. Malah, lebih awal daripada itu, seperti yang ditemui dalam rekod-rekod China, misalnya oleh I-Tsing, sami Buddha yang begitu lama tinggal di Sumatera, ada mencatat mengenai bahasa Kunlun yang dipakai oleh penghuni di laut selatan, yakni nama orang China untuk Alam Melayu (Liji 2009).

            Ternyata, meletakkan bahasa sebaris dengan agama dan budaya dalam takrif Melayu oleh perlembagaan persekutuan, dapat ditelusuri jejaknya dalam Sulalatus Salatin dan sumber-sumber sejarah lain. Apa yang dinyatakan Tun Sri Lanang hanya berupa manifestasi kesedaran amalan orang Melayu bahawa bahasa mereka adalah segala-galanya dalam membina tamadun dan membentuk kejiwaan mereka.


0 comments:

Post a Comment