Syeikh Abdul Samad al-Falimbani dilahirkan pada 1116 H/1704
M, di Palembang. Tentang nama lengkap Syeikh al-Falimbani, sejauh yang tercatat
dalam sejarah, ada tiga versi nama. Yang pertama, seperti yang disebut dalam
Ensiklopedia Islam, dia bernama lengkap Abdul Samad al-Jawi al-Falimbani. Versi
kedua, merujuk pada sumber-sumber Melayu, sebagaimana dikutip Azyumardi Azra
dalam bukunya Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan
XVIII , ulama besar ini memiliki nama asli Abdul Samad bin Abdullah al-Jawi
al-Falimbani. Sementara versi terakhir, bahawa bila merujuk pada sumber-sumber
Arab, maka Syeikh al-Falimbani bernama lengkap Sayyid Abdul al-Samad bin Abdul
Rahman al-Jawi.
Dari silsilah, nasab Syeikh al-Falimbani berketurunan Arab, iaiti dari sebelah
ayahnya yang bernama Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh
Ahmad al-Mahdani. Ayah al-Falimbani adalah ulama berasal dari Yaman yang
diangkat menjadi Mufti negeri Kedah pada awal abad ke-18. Sementara ibunya,
Radin Ranti, adalah wanita Palembang yang merupakan isteri kedua Sheikh Abdul
Jalil, setelah sebelumnya sempat menikahi Wan Zainab, puteri Dato' Sri Maharaja
Dewa di Kedah.
Syeikh Abdul Jalil adalah ulama besar sufi yang menjadi guru agama di
Palembang. Beliau seperti orang Arab yang lain datang ke Nusantara untuk
menyebarkan Islam. Dalam pengembaraannya ke Palembang, putera mahkota Kedah,
Tengku Muhammad Jiwa, bertemu dengan Syeikh Abdul Jalil dan berguru padanya,
bahkan mengikutinya mengembara ke pelbagai negeri sampai ke India. Dalam sebuah
perjalanan mereka, Tengku Muhammad Jiwa mendapat khabar bahawa Sultan Kedah
telah mangkat.
Tengku Muhammad Jiwa lalu mengajak gurunya itu pulang bersamanya ke negeri
Kedah. la dinobatkan menjadi sultan pada tahun 1112 H/1700 M dan Syeikh Abdul
Jalil diangkat menjadi mufti Kedah dan dinikahkan dengan Wan Zainab. Tiga tahun
kemudian Syeikh Abdul Jalill kembali ke Palembang kerana permintaan beberapa
muridnya yang rindu padanya. Di Palembang beliau menikah dengan Radin Ranti dan
memperoleh putera, Abdul Samad.
SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI SEMASA KECIL
Seperti lazimnya anak-anak kecil di masa itu, Syeikh al-Falimbani menerima pengajaran
agama daripada orang tuanya sendiri iaitu Sheikh Abdul Jalil mufti Negeri
Kedah, selain beberapa guru di kampungnya yang sempat membimbing dirinya.
Minatnya terhadap ilmu-ilmu keagamaan telah terlihat sejak usia muda.
Selain di kampung halamannya, Syeikh al-Falimbani juga mendapatkan pendidikan
agama di daerah Kedah dan Patani (Selatan Thailand). Beliau sempat berkawan
dengan Syeikh Daud Bin Abdullah al-Fattani ketika belajar agama di Pondok
Pauhbuk, Mayur, Pattani. Beliau nampak hebat sejak berada di pondok lagi sebab
itu beliau menjadi 'kepala telaah' (tutor).
Merasa kurang puas dengan ilmu yang dicapainya, orang tua al-Falimbani kemudian
menghantar anaknya itu ke tanah Makkah dan Madinah (30 tahun di Makkah, 5 tahun
di Madinah). Di Makkah, beliau menjadi kawan seperguruan menuntut ilmu dengan
ulama Nusantara lainnya. Misalnya, Muhammad Arsyad Al-Banjari, Abdul Wahhab
Bugis, Abdul Rahman Al-Batawi, dan Daud Al-Fatani. Meskipun beliau menetap di
Makkah, namun, beliau tidak melupakan negeri tanah tumpah darahnya. Syeikh
al-Falimbani tetap memberikan perhatian besar pada perkembangan sosial,
politik, dan keagamaan di Nusantara.
SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI SEMASA DI MAKKAH DAN MADINAH
Di Makkah dan Madinah, al-Falimbani banyak mempelajari pelbagai disiplin ilmu
kepada ulama-ulama besar masa itu serta para ulama yang berkunjung ke sana.
al-Falimbani mempunyai kecenderungan pada tasawuf. Karena itu, di samping
belajar tasawuf di Masjidil-Haram. ia juga mencari guru lain dan membaca
kitab-kitab tasawuf yang tidak diajarkan di sana.
al-Falimbani rnemantapkan kariernya di Haramayn dan mencurahkan waktunya untuk
menulis dan mengajar. Meskipun demikian, dia tetap menaruh perhatian yang besar
terhadap Islam dan kaum Muslimin di negeri asalnya. Tulisan-tulisannya tidak
hanya menyebarkan ajaran-ajaran sufisme tetapi juga mengajak kaum Muslimin
melancarkan jihad melawan kolonialis Eropah.
al-Falimbani berperanan aktif dalam memecahkan dua persoalan
pokok yang saat itu dihadapi bangsa dan tanah airnya, baik di kesultanan
Palembang mahupun di kepulauan Nusantara pada umumnya, iaitu yang berkaitan
dengan dakwah Islamiyah dan kolonialisme Barat.
Mengenai dakwah Islam, beliau mengingatkan agar tidak tersesat oleh pelbagai
fahaman yang menyimpang daripada ajaran Islam seperti ajaran tasawuf yang
mengabaikan syariat. Mengenai kolonialisme Barat, al-Falimbani menulis kitab
dalam bahasa Arab untuk meniup semangat jihad umat Islam sedunia. Tulisannya
ini sangat berpengaruh pada perjuangan umat Islam dalam melawan penjajahan
Belanda, baik di Palembang mahupun di daerah-daerah lainnya.
KARYA SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI
1. Zuhrah al-Murid fi Bayan Kalimah al-Tauhid, ditulis pada 1178 H/1764 M di
Makkah dalam bahasa Melayu, memuat masalah tauhid yang ditulisnya atas perrnintaan
pelajar Indonesia yang belurn menguasai bahasa Arab. Ini adalah karya pertama
Sheikh Abdul Samad al-Falimbani. Ia dikarang di Makkah atas desakan seorang
sahabat yang bersama beliau mengikuti syarahan Ahmad Bin Abdul Mun'im
al-Damanhuri iaitu seorang ulama' Mesir yang mengunjungi Makkah pada tahun
1763. Karya ini adalah untuk mereka yang tidak menguasai bahasa Arab.
2. Hidayah al-Salikin Fi Suluk Maslak al-Muttaqin
Ia sebuah adaptasi daripada karangan Imam al-Ghazali Bidayatul Hidayah. Ia
mengandungi perbahasan usuluddin, syariat dan tasawuf. Ia selesai ditulis di
Makkah pada tahun 1778. Ia juga mempunyai pengaruh yang besar di Nusantara dan
buku ini telah dicetak berkali-kali di Makkah, Bombay, Kaherah dan lain-lain.
Mengenai Hidayah al-Salikin yang ditulisnya dalam bahasa Melayu pada 1192
H/1778 M, sering disebut sebagai terjemahan dari Bidayah al-Hidayah karya
AI-Ghazali. Tetapi di samping menerjemahkannya, Al-Falimbani juga membahas
berbagai masalah yang dianggapnya penting di dalam buku itu dengan mengutip
pendapat AI-Ghazali dari kitab-kitab lain dan para sufi yang lainnya. Di sini
ia menyajikan suatu sistem ajaran tasawuf yang memusatkan perhatian pada cara
pencapaian ma'rifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah
menurut syariat Islam. .
3. Sayr al-Salikin ila Ibadat Rabb al-Alamin
Ini merupakan karya terbesar Sheikh Abdul Samad. Ia siap di Taif pada tahun
1778. Kitab ini didasarkan kepada kitab Lubab Ihya' Ulumiddin . Ia dicetak
berkali-kali termasuk di Pulau Pinang. Sayr al-Salikin ditulis olehnya di dua
kota, iaitu Makkah dan Ta'if, 1779 hingga 1788. Kitab ini selain mengandungi
terjemahan Lubab Ihya' Ulum al-Din karya Al-Ghazali, juga memuatkan beberapa
masalah lain yang diambil dari kitab-kitab lain.
4. Tuhfat al-Raghibin fi Bayan Haqiqat Iman al-Mukminin
Ia dikarang pada tahun 1774. Mengandungi suatu fragmen mengenai perang sabil.
Sebuah naskhah berada di Perpustakaan Nasional Jakarta, dan sebuah lagi berada
di Perpustakaan Leningrad
5. Al-'Urwah al-Wusqa wa Silsilah Ulil-Ittiqa', ditulis dalam bahasa Arab,
menyentuh wirid-wirid yang perlu dibaca pada waktu-waktu tertentu.
6. Ratib 'Abdal-Samad, seumpama buku saku yang berisi zikir, puji-pujian dan
doa yang dilakukan setelah solat Isya. Pada dasarnya isi kitab ini hampir sama
dengan yang terdapat pada Ratib Samman.
7. Zad al-Muttaqin fi Tauhid Rabb al-'Alamin, berisi ringkasan ajaran tauhid
yang disampaikan oleh Syeikh Muhammad al-Samman di Madinah.
PEMIKIRAN TASAWUF SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI
Dua karya besar al-Falimbani, Sayr al-Salikin ila 'Ibadah Rabb ai-'Alamin dan
Hidayah al-Salikin fi Suluk Maslak al-Muttaqin dianggap sebagai contoh yang
menunjukkan para ulama abad ke-18 kembali ke tasawuf Sunni AI-Ghazali dan
meninggalkan wahdatul wujud Ibn al-'Arabi yang abad sebelumnya sangat dominan
di Aceh.
Berkaitan dengan ajaran tasawufnya, Syeikh Al-Falimbani
dinilai mengambil jalan tengah antara doktrin tasawuf Imam Al-Ghazali dan
ajaran wihdatul wujud Ibnu 'Arabi. Pendekatan tasawufnya lebih menekankan penyucian
fikiran dan perilaku moral. Beliau juga cuba menyelaraskan aspek syariat dan
tasawuf. Tauhid sebagai salah satu maqam tertinggi dan tujuan yang ingin
dicapai seorang sufi menjadi perhatian penting Al-Falimbani.
JIHAD SHEIKH ABDUL SAMAD AL-FALIMBANI
Perjuangan beliau dalam medan Jihad terserlah dalam peperangan Pattani dan
Kedah menentang Siam pada tahun 1832. Tercatat dalam sejarah Peperangan antara
Pattani dan Siam berlaku sebanyak 12 kali. Syeikh Daud Fattani dan Syeikh Abdul
Samad al-Falimbani meninggalkan Makkah untuk turut serta dalam jihad menentang
Siam pada tahun 1832.
Sheikh Abdul Samad telah dilantik sebagai panglima perang. Syeikh Abdul Samad
syahid dalam peperangan tersebut iaitu pada tahun 1828. Beliau ditangkap dan
disula oleh tentera Siam, dan kepalanya dipancung dan di bawa ke Bangkok untuk
dipersembahkan kepada Maharaja Siam sebagai bukti kematiannya. Dikatakan bahawa
kuburnya baru sahaja dijumpai oleh pengkaji sejarah di Pattani iaitu di Mukim
Jenung, Chanaa iaitu berhampiran dengan Pondok Bantrap.
Oleh: Shauqi al-Yarmouki
SUMBER: http://26ramd.blogspot.com
0 comments:
Post a Comment