ADAT
ISTIADAT MELAYU
Adat istiadat Melayu banyak
memperlihatkan campuran unsur lokal dan unsur luar seiring dengan kedatangan
pengaruh Hindu, Islam, dan Barat ke Alam Melayu. Dalam pemerintahan Malaysia,
unsur-unsur adat yang tidak bertentangan dengan ajaran Islam dibenarkan.
Melalui principle of co-existence ini orang Melayu dapat menyesuaikan
adat dan agama secara harmonis, walaupun ada aspek-aspek tertentu yang
bertentangan tapi terus diamalkan.
Aspek
Adat Dalam Masyarakat Malaysia dan Kepentingannya
Adat secara umumnya didefinisikan
sebagai suatu aturan dan cara hidup. Ianya mencerminkan segala perbuatan yang
adakalanya dilakukan setiap hari ataupun musim sama ada berpandukan bulan atau
tahun. Itu ialah perkara yang selalu difahami khalayak berkenaan dengan adat.
Suatu perkataan yang sinonim dengan adat ialah budaya. Walaupun dari aspek
bunyinya ia berbeza, tetapi dari segi pengertiannya, ia adalah konsep yang
saling bergantung dan sama.
Adat seperti yang didefinisikan tadi
ialah cara hidup iaitu tingkah laku, kepercayaan dan sebagainya. Adat bersifat
maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia timbul daripada suatu pemikiran berkenaan
cara hidup dan tidak dizahirkan. Apabila ianya dizahirkan dan dapat dilihat
perlaksanaanya, misalnya kita melihat adat bercukur, adat bersanding dan
sebagainya, itu sudah menjadi suatu budaya. Maknanya, budaya ialah suatu bentuk
perlakuan yang mencerminkan adat sesuatu masyarakat itu.
Kerana dua entiti ini terlalu berkait
sifatnya, kita pada hari ini selesa menjadikan adat dan budaya itu sebagai satu
benda yang sama. Yang berbeza cuma cara sebutannya. Budaya yang difahami dan
dilihat, hakikatnya ialah adat. Budaya bersifat tidak tetap iaitu boleh
berubah, Justeru wujud pengkelasan budaya tradisional dan budaya moden, ini
menunjukkan budaya lama dan budaya hari ini tidak sama, maka ia jelaslah boleh
berubah. Adat pula ialah suatu ketetapan yang tidak boleh berubah, oleh itu
bolehlah kita katakan adat sebagai budaya yang asal.
Justeru dalam membicarakan kepentingan
adat dalam membentuk budaya Malaysia pada hari ini, kita akan membicarakan
tentang kepentingan budaya asal yang diubah untuk dijadikan budaya bersama
rakyat Malaysia bagi mewujudkan identiti dan peribadi rakyat majmuk yang
bersifat seragam.
Masyarakat Malaysia ialah suatu masyarakat
yang bersifat majmuk dan pelbagai. Ia juga disebut sebagai masyarakat Jawi
iaitu masyarakat yang bercampur dari pelbagai latar belakang. Kerana masyarakat
Malaysia itu masyarakat Jawi, iaitu yang pelbagai latar belakangnya, maka
setiap bangsa atau ras didalam sistem sosial Malaysia pastinya berbeza satu
sama lain dari segi latar belakangnya. Tidak terkecuali berbeza dari segi adat
dan budaya.
Adat bagi setiap kaum di Malaysia
pastinya dilihat dari sistem nilai yang berbeza. Martabat adat itu sendiri
berbeza kedudukanya bagi masyarakat Malaysia pada hari ini. Bagi masyarakat
Minangkabau sebagai contoh, adat dianggap sebagai sebuah tradisi lisan yang
tinggi sekali martabatnya dalam kehidupan mereka. Adat dalam konteks
Minangkabau bukan sekadar cara bersanding, cara menyantap hidangan makanan,
cara pertabalan Luak dan sebagainya, tetapi adat ialah suatu peraturan hidup
yang perlu dipegang kuat oleh generasi mereka sehingga ke hari ini. Justeru
tidak hairanlah jika didalam masyarakat mereka wujud istilah-istilah seperti
“undang-undang adat”, “mahkamah adat”, “ketua adat” dan sebagainya. Begitu juga
dengan lain-lain kaum di Malaysia, aspek adat masih lagi dianggap sebagai suatu
pengungkap identiti bangsa dan terus dipertahankan walaupun ia sudah banyak berubah
jika dibandingkan dengan perlaksanaanya suatu ketika dahulu.
Dalam membicarakan fokus esei ini iaitu
kepentingan aspek adat yang menjadi penyatu bagi mewujudkan peribadi dan
identiti kebangsaan, kita seharusnya mengetahui dahulu berkenaan aspek adat yang
menjadi identiti masyarakat yang pelbagai di Malaysia. Bagi maksud itu, didalam
bahagian ini kita akan melihat aspek adat yang mencerminkan identiti tiga kaum
utama di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India.
Masyarakat Melayu ialah masyarakat asal
di Tanah Melayu. Walaupun ada sesetengah sejarawan khususnya sejarawan Barat
era kolonial mendakwa masyarakat Melayu juga masyarakat pendatang, namun ianya
dapat dinafikan dengan mengetengahkan konsep merantau yang menjadi amalan
masyarakat Melayu di Nusantara ketika itu.
Bercakap berkenaan adat didalam
masyarakat Melayu, ramai sarjana mengatakan bahawa adat Melayu merupakan adat
jawi iaitu adat yang bercampur. Ini sesuai dengan pemahaman kita berkenaan
proses pembentukan Melayu itu sendiri yang merupakan cantuman ras-ras kecil
yang beragama Islam, maka wujudlah apa yang dipanggil Melayu itu. Ini
menunjukkan pelbagai percampuran dalam pembinaan adat Melayu. Dalam soal
pembinaan adat Melayu, kita dapat melihat tiga bentuk pengaruh yang besar dalam
proses pembinaan adat Melayu. Pertamanya ialah adat yang dipengaruhi adat Hindu
dan Buddha, yang kedua ialah adat yang dipengaruhi zaman Hindu/Buddha dan
Islam, yang ketiga ialah adat yang berteraskan Islam.
Adat Melayu yang awal dipengaruhi oleh
unsur-unsur Hindu dan Buddha yang diperolehi melalui kitab-kitab lama seperti
Rayamana dan Mahabrata. Ketika adat ini diamalkan, Islam masih belum sampai ke
Nusantara. Ada diantara adat-adat dalam period Hindu dan Buddha ini masih
diamalkan sehingga ke hari ini. Pastinya kita pernah melihat upacara
persandingan didalam majlis-majlis perkahwinan masyarakat Melayu. Ini merupakan
salah satu contoh adat-adat Hindu yang ditiru oleh masyarakat Melayu dahulu.
Pemujaan Raja secara melebih-lebih dalam
masyarakat Melayu suatu ketika dahulu juga merupakan cerminan kepada pengaruh
Hindu Dan Buddha dalam masyarakat Melayu bahkan perkataan “Raja” itu sendiri
pun sudah memperlihatkan pengaruh Hindu yang tebal. Begitu juga dari aspek
pertabalan dan adat istiadat Istana Melayu, terlihat lagi kekuatan unsur Hindu
dan Buddha dalam mencorakkan adat Melayu itu.
Period atau peringkat yang kedua ialah
pengaruh unsur campuran Hindu/Buddha dan Islam. Pada zaman ini Islam sudah
datang ke Nusantara dan majoriti orang Melayu pun sudah beragama Islam. Namun
pengaruh adat lama yang berteraskan Hindu dan Buddha masih diamalkan. Justeru
zaman ini digelar zaman campuran adat Hindu/Buddha dan Islam dalam masyarakat
Melayu. Pada zaman ini, walaupun masyarakat Melayu sudah Islam, namun mereka
mengamalkan adat-adat yang dianggap menyimpang dari ajaran Islam. Sebagai
contoh masyarakat Melayu mengamalkan adat mandi Safar yang dianggap sebagai
suatu usaha untuk membuang sial bulan Safar dalam kehidupan mereka. Ia jelas
bertentangan dengan ajaran Islam yang menganggap perbuatan itu sebagai
khurafat. Begitu juga adat puja kampung, puja pantai dan sebagainya. Ia jelas
bertentangan dengan Islam, tetapi tetap diamalkan dengan meluas didalam
masyarakat Melayu yang masih tebal dengan pengaruh Hindu dan Buddha ketika itu.
Pengaruh unsur luar yang ketiga didalam
masyarakat Melayu ialah pengaruh Islam iaitu pengaruh yang paling kuat sekali
dalam kebudayaan dan adat Melayu. Bagi masyarakat Melayu, adat ialah kepatuhan
yang kedua selepas agama mereka iaitu Islam. Kepatuhan kuat orang Melayu kepada
agama Islam diakui oleh Prof. Syed Naquib Al-Attas yang mengatakan Islam telah
mentamadunkan masyarakat Melayu. Perlembagaan Malaysia sendiri telah
mendefinisikan Melayu sebagai mereka yang beragama Islam, bertutur dalam bahasa
Melayu dan mengamalkan budaya Melayu. Ini menunjukkan betapa kuatnya Islam
didalam hidup orang Melayu.
Apa yang ingin dijelaskan disini ialah
betapa pentingnya agama Islam kepada orang Melayu. Kerana kepentingan itu, pada
zaman pengaruh Islam yang kuat ini, masyarakat Melayu menjadikan Islam sebagai
teras kepada pembentukan adatnya. Adat-adat yang bertentangan dengan ajaran
Islam semakin tidak popular dalam kalangan masyarakat Melayu dan semakin
dikurangkan penggunaanya. Namun pada zaman Islam ini, adat-adat lampau yang tidak
bertentangan dengan ajaran Islam tetap diteruskan pengamalanya.
Adat-adat Melayu yang bercirikan Islam
merangkumi adat ketika seseorang dilahirkan, seseorang meningkat remaja,
dewasa, adat dalam kehidupan sehari-hari dan adat ketika seseorang itu meninggal
dunia. Adat-adat yang diamalkan ini sebenarnya merupakan apa yang disebut
sebagai perkara sunat didalam ajaran Islam.
Sebagai petunjuk kepada pengaruh Islam
didalam adat Melayu ialah adat ketika seseorang itu baru dilahirkan. Antaranya
ialah adat bercukur, melaungkan azan dan iqamat ke telinga bayi dan adat
membelah mulut. Bercukur ialah perbuatan mencukur rambut asal bayi sehingga
botak, ianya biasa diadakan pada hari-hari ganjil seperti hari ketiga, ketujuh,
kesembilan dan seterusnya. Bercukur bertujuan membuang rambut asal bayi yang
dianggap kotor dan tidak akan tumbuh dengan baik. Ia sesuai dengan ajaran Islam
yang mementingkan aspek kebersihan dan kesihatan.
Azan dan Iqamat pula merupakan tuntutan
Islam untuk memulakan pendengaran seseorang yang baru dilahirkan itu dengan
kalimat-kalimat yang mulia. Ada juga golongan tua Melayu mengatakan ianya
merupakan simbolik kepada singkatnya hidup didunia ini iaitu sesingkat masa
yang diambil antara iqamat dan solat yang akan didirikan. Ketika dilahirkan
kita diazan dan diiqamatkan, dan apabila kita meninggal dunia, kita disolatkan
dengan solat jenazah.
Adat membelah mulut pula menjadi tradisi
masyarakat Melayu dengan melalukan manisan ke bibir bayi yang baru dilahirkan.
Adakalanya juga digunakan emas bagi maksud itu. Adat membelah mulut ini
biasanya dilaksanakan oleh orang-orang yang dianggap alim oleh masyarakat. Ada
masa-masanya, ia juga dilakukan oleh bidan yang menyambut kelahiran bayi itu.
Ia bertujuan supaya bayi yang dibelah mulutnya akan mengikut perangai orang
yang membelah mulutnya apabila sudah dewasa nanti.
1 comments:
Saya ada mengambil maklumat dari blog encik, harap dihalalkan. Thank youu
Post a Comment