Menurut kamus dewan ‘karya’ merupakan kerja, buatan atau
ciptaan, manakala ‘agung’ pula merupakan besar, terutama, teristimewa. Oleh
yang demikian, karya agung merupakan karya yang istimewa yang mana memaparkan
pemikiran bangsa Melayu zaman dahulu. secara umumnya karya agung bersifat karya sastera sejarah. Hal ini
demikian kerana sifat karya agung tersebut yang terdiri daripada kisah zaman
pemerintahan raja-raja yang sememangnya tercatat dalam sejarah disamping turut
terselit unsur mitos, lagenda mahupun humor dalam karya agung tersebut.
Berdasarkan karya Sulalatus Salatin yang juga turut dikenali
sebagai Sejarah Melayu merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan,
kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu Melaka. Karya ini bersifat
sastera sejarah kerana terdapat unsur mitos, lagenda, tiada tarikh dan
sebagainya. Selain itu, secara keseluruhannya, karya Sulalatus Salatin ini
menceritakan mengenai tampuk pemerintahan zaman kesultanan Melaka, pembukaan
negeri, kepahlawanan pendekar Melayu serta turut menceritakan mengenai
ketatanegaraan. Konsep waad dalam karya ini juga menjadikan teras dalam
pemerintahan kesultanan Melayu ketika itu, yang mana rakyat wajib mentaati
raja, manakala raja harus adil dan saksama. Hal ini kerana, berdasarkan waad
tersebut yang telah di perkenalkan oleh demang lebar daun, rakyat yang tidak
patuh akan raja akan mendapat tulah misalnya atap rumah ke bawah, tiang ke
atas. Manakala bagai raja yang zalim pula turut akan mendapat musibah misalnya
keruntuhan kerajaan yang dimilikinya. Hal ini dapat di lihat dalam petikan yang
berikut:
Maka sembah Demang Lebar Daun, “Baiklah tuanku,tetapi jikalau anak
cucu duli tuanku dahulu mengubahkan, anak cucu patik pun berubahlah tuanku.”
Maka titah Seri Teri Buana, “baiklah paman, kabullah hamba akan waad itu.” Maka
baginda pun bersumpah-sumpahanlah dengan
Demang Lebar Daun. Titah Baginda “barang siapa hamba Melayu derhaka
mengubah perjanjiannya, di balikkan Allah bumbungan rumahnya ke bawah kaki ke
atas.” Maka sembah Demang Lebar daun, “Jikalau raja Melayu itu mengubahkan
perjanjian dengan hamba Melayu, binasakan Allah negerinya dan takhta
kerajaannya.”
(Sulalatus Salatin: 26)
Manakala antara contoh mitos yang terdapat dalam karya agung
Sulalatus Salatin seperti penceritaan asal usul Puteri Tanjung Buih yang di
ceritakan dalam petikan :
Sebermula pada suatu hari, hanyut buih dari hulu terlalu besar,
maka di lihat orang dalam buih itu ada seorang budak perempuan, terlalu baik
rupanya. Maka di persembahkan oranglah kepada Seri Teri Buana, maka di suruh
baginda ambil; maka di namai baginda akan budak itu Puteri Tanjung Buih, di
angkat baginda anak terlalulah baginda dua laki isteri akan Puteri Tanjung Buih
itu.
(Sulalatus salatin:27)
Manakala berdasarkan karya agung Bustan al-Katibin pula, menurut Dr
Jelani Harun dalam bukunya Pemikiran Adab Ketatanegaraan Kesultanan Melayu,
kitab Bustan Al-Salatin ini tergolong sebagai sebuah karya saduran kerana
banyak pengaruh Arab dan Parsi yang sama ada dicedok atau diambil oleh Sheikh
Nuruddin menjadi kandungan kitab ini.
Manakala RO Winstedt
mengkelaskan kitab ini sebagai sastera sejarah kerana pengkisahan sejarah yang
terdapat di dalam kitab ini boleh dikatakan lengkap terutama dari segi sejarah
kesultanan Melayu khususnya kerajaan Melayu Melaka dan Acheh tetapi sarjana
tempatan memikirkan kitab ini lebih sesuai dikategorikan sebagai sastera
ketatanegaraan atau sastera adab, yakni hasil penulisan yang boleh dijadikan
petunjuk kepada raja-raja dan pemerintah dalam mentadbir negeri.
Daripada sudut karya pula Kitab Bustan Al-Salatin ini terdiri
daripada 7 bab tetapi bilangan fasalnya mempunyai pelbagai versi. Winstedt
menyatakan ada 40 fasal manakala Raffles pula menyatakan hanya 60 fasal. Hal
ini demikian berlaku kerana kitab yang lengkap tidak pernah ditemui sebaliknya
cebisan kitab yang telah tercerai-cerai. Namun begitu isi kandungannya tidak
jauh berbeza. Semua versinya membicarakan perkara pokok yang sama.
Mengikut Winstedt dalam bab satu terdiri daripada 10 fasal yang
menerangkan mengenai tujuh petala langit
dan bumi, Nur Muhammad, Luh Mahfuz, kalam arsy dan sebagainya. Berdasarkan bab
ini, Sheikh Nuruddin membuat huraian tentang penciptaan alam yang bermula
daripada fasal kejadian nur Muhammad, Lohmahfuz, Fasal Arasy, Fasal Qalam,
Fasal Kejadian-Kejadian Malaikat, Sidratul Muntaha, Syurga dan Neraka, Kaabah, Matahari,
Bintang dan sebagainya . Kandungannya banyak persamaan dengan kisah penciptaan
alam yang terkandung dalam Qisas al-Anbiya yang bersumber daripada Ibnu Abbas,
Kaab Ahbar, Wahb ibn Munabbih dan Abdullah ibnu Salam.
0 comments:
Post a Comment